W stoczni Remontowa Shipbuilding 23 marca odbyło się podpisanie protokołu zdawczo-odbiorczego holownika Gniewko (H-1), drugiego z serii sześciu holowników dla polskiej Marynarki Wojennej na mocy kontraktu podpisanego w czerwcu 2017. Jednostka cumuje obecnie w Komendzie Portu Wojennego w Gdyni (Gniewko zwodowany, 2019-03-06).
W skład komisji zdawczo-odbiorczej wchodzili: kierownik projektu B860/1-6 Joanna Wiśniewska, z-ca kierownika projektu ds. technicznych Marcin Makuc, kierownik prób zdawczo-odbiorczych Paweł Bir i kierownik Działu Kontroli Jakości Dawid Rozwadowski. W podpisaniu protokołu, z ramienia przedstawicieli zamawiającego uczestniczył Przewodniczący Komisji Z-O, szef Oddziału Techniki Morskiej IMW DG RSZ kmdr Zbigniew Micek.
Holowniki typu B 860 będą przeznaczone zarówno do wykonywania zadań wsparcia logistycznego na morzu i w portach, jak również do działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparciem akcji ratowniczych, transportu osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń oraz podejmowania z wody materiałów niebezpiecznych. Klasa lodowa holowników pozwoli na ich eksploatację w ciężkich warunkach lodowych w asyście lodołamaczy. Jednostki będą miały możliwość transportu na pokładzie otwartym ładunków drobnicowych o łącznej masie do 4 t. Do prac holowniczych jednostka jest wyposażona w windy holownicze o uciągu do 35 t.
Obecnie stocznia Remontowa Shipbuilding SA, obok dwóch niszczycieli min, buduje jeszcze cztery holowniki typu B860 dla Marynarki Wojennej RP. Oprócz H-1 Gniewko, do 3. Flotylli Okrętów w Gdyni trafią jeszcze H-2 Mieszko i H-3 Leszko.
H-2 Mieszko (B860/3) jest w trakcie prób na uwięzi, których zaawansowanie przekroczyło 50 procent, H-12 Semko (B860/4) jest wyposażany – trwa montaż instalacji, systemów, okablowania. Próby na uwięzi mają się odbyć wiosną br., podobnie jak wodowania holowników H-3 Leszko (B860/5) i H-13 Przemko (B860/6, Chrzest i wodowanie Semka, 2019-11-20, Bolko na próbach morskich, 2019-08-29).