Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

FAA nakazała przeglądy Boeingów 737

Przemysł lotniczy, Lotnictwo cywilne, Wypadki, 26 lipca 2020

23 lipca 2020 amerykańska Federal Aviation Administration (FAA) wydała obowiązkową dyrektywę zdatności (Emergency Airworthiness Directive) nr 2020-16-51 o konieczności niezwłocznego wykonania przeglądów zaworów w 5. stopniu sprężarek silników samolotów Boeing 737 modeli 737-300, -400, -500, -600, -700, -700C, -800, -900 i -900ER. Okazuje się, że w czterech udokumentowanych awariach następowała blokada zaworu w trakcie pracy silnika z największym ciągiem w trakcie wznoszenia po starcie. Po wejściu na wysokość przelotową i zmniejszeniu ciągu silnika zawór się nie zamykał, co powodowało pompaż sprężarki i wyłączenie silnika. Pilotom nie udawało się ponownie włączyć silnika i byli zmuszeniu do awaryjnego lądowania na najbliższym lotnisku. 

15 lipca br. w trakcie lotu z Seatlle do Austin w Teksasie wystąpiła taka awaria w samolocie Alaska Airlines i piloci zdołali wylądować bezpiecznie. Jednak FAA nie podała szczegółów pozostałych trzech incydentów.

FAA stwierdziła, że przyczyną awarii jest korozja zaworów w samolotach, które przez dłuższy czas nie były użytkowane, głównie z powodu obostrzeń związanych z epidemią SARS-CoV-19. W związku z tym amerykański nadzór lotniczy zarządził obligatoryjne przeglądy we wszystkich samolotach, które nie latały przez co najmniej 7 dni i nie wykonały więcej niż 10 lotów po ich wznowieniu. Przeglądy należy wykonać w ponad 2 tys. Boeingach 737.

FAA oceniło sytuację, jako bardzo poważną, gdyż równie dobrze mogły ulec awarii od razu oba silniki w danym samolocie, co skutkowało by awaryjnym lądowaniem w terenie przygodnym.

Na razie problem nie dotyczy samolotów Boeing 737 MAX, gdyż one są uziemione od marca 2019 ze względu na wady w oprogramowaniu, które spowodowały dwie katastrofy lotnicze i śmierć 346 osób (Katastrofa Boeinga 737 MAX w Etiopii, 2019-03-10), (Wstępny raport o katastrofie Boeinga 737 MAX, 2019-04-04). Jednak także te samoloty będą musiały zostać poddane specjalnym przeglądom technicznym, zapewne o wiele bardziej szczegółowym ze względu na tak długi czas uziemienia.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.