Jak donosi portal rusaviainsider, powołując się na źródło bliskie Grupie Aerofłot, największy przewoźnik FR ujawnił więcej szczegółów dotyczących programu rozwoju, który ma zapewnić, że znajdzie się w czołówce światowych pięciogwiazdkowych linii lotniczych.
Nowa strategia została już przedstawiona premierowi FR Michaiłowi Miszustinowi przez dyrektora generalnego Grupy Aerofłot Witalija Sawieliewa i zatwierdzona przez zarząd 16 lipca. Projekt obejmuje okres od 2023 do 2028 roku i nosi tytuł 30/30. Pierwsza liczba oznacza dodatkowe 30 milionów pasażerów, a druga – 30-% średnią obniżkę cen lotów w klasie ekonomicznej na terenie Rosji.
Zgodnie z tymi informacjami, do 2028 narodowy przewoźnik FR Aeroflot ma dysponować flotą 175 samolotów, wyłącznie produkcji Airbusa. Połączenia dalekodystansowe wykonywać ma 81 A350-900/-1000, a segment średniodystansowy miałoby obsługiwać 75 A321neo i 19 A320neo. Obecnie Aeroflot eksploatuje 19 Boeingów 777-300ER, 18 Airbusów A330, jednego A350-900, 47 Boeingów 737-800, 74 A320, 33 A321 i 54 Superjety SJ100 (Aerofłot odebrał pierwszego A350-900 , 2020-02-28).
Zarząd towarzystwa planuje wycofać z linii wszystkie A330 i A320 ceo i A321ceo. Natomiast Boeingi 737 zostaną przekazane niskokosztowemu przewoźnikowi Pobieda, który obsługiwać ma krajowe trasy średniodystansowe. Dysponując flotą 170 samolotów wąskokadłubowych, jedyny niskokosztowy przewoźnik w kraju ma obsługiwać 55-65 mln pasażerów rocznie, oferując ceny, które będą o 30% niższe niż obecna średnia taryfa w klasie ekonomicznej.
Z kolei Boeingi 777 i Superjety trafią do towarzystwa Rossija, które koncentrować ma się na lotach regionalnych i przynoszących niskie dochody, przewożąc 20-25 mln pasażerów rocznie. Docelowo Rossija ma dysponować flotą aż 250 samolotów, w tym 150 Superjetami 100 i 85 MS-21. Oznacza to, że Rossiji zostałaby przekazana nie tylko cała flota SSJ100 eksploatowanych obecnie przez Aeroflot, ale także zamówienia na 95 Superjetów i 50 MS-21, z opcją na 35 kolejnych MS-21 (Dwusetny SSJ100 oblatany, 2020-05-21, Plany produkcji MS-21, 2019-11-28).
Do 2028 Grupa Aerofłot ma dysponować 600 odrzutowcami, na pokładach których przewozić ma 130 milionów pasażerów rocznie. Planowane jest również dalsze zróżnicowanie ofert linii należących do grupy pod względem priorytetów i modeli operacyjnych. W rezultacie tego Aerofłot ponownie stałby się światowej klasy przewoźnikiem premium wykonującym głównie operacje międzynarodowe, przewożącym rocznie 35-40 mln pasażerów. W 2019 z usług narodowego przewoźnika FR skorzystało 37,2 mln osób, ale tylko 52% z nich zostało obsłużonych na trasach międzynarodowych.
Szefowie Aerofłotu planują, że wzrost ruchu międzynarodowego zostanie osiągnięty przede wszystkim tranzytem pasażerów z Azji Południowo-Wschodniej do Europy i Ameryki przez moskiewski hub Szeremietiewo i być może regionalny hub w Krasnojarsku.