Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Rosyjskie kompozyty dla MS-21

Przemysł lotniczy, Strategia i polityka, 23 marca 2019

Rosyjski AeroKompozit-Ulianowsk wytworzył pierwsze podzespoły kompozytowe z rodzimych materiałów do samolotu pasażerskiego MS-21. To centropłat i kesony skrzydeł. Materiały do ich budowy dostarczyło przedsiębiorstwo Ałabuga-Wołokno (Trzeci prototyp MS-21 oblatany, 2019-03-16).

Dostawcą włókien do budowy w pełni rosyjskich struktur kompozytowych jest przedsiębiorstwo Ałabuga-Wołokno / Zdjęcie: Ałabuga-Wołokno

Rosjanie zostali zmuszeni do opracowania i wytwarzania kompozytów do konstrukcji lotniczych z własnych materiałów w odpowiedzi na embargo wprowadzone przez USA i zależne od nich państwa, w tym Japonię – głównego światowego dostawcę nowoczesnych materiałów kompozytowych. Rodzime materiały i podzespoły zostały już przebadane. Z testów wynika, że Rosjanie wytworzyli struktury o parametrach odpowiadających wyrobom importowanym. Oznacza to, że nie będzie potrzeby przekonstruowania skrzydeł samolotu MS-21, co byłoby kłopotliwe i generowało kolejne koszty.

OEZ Ałabuga wchodzi w skład klastra Kompozity biez granic. Powstanie tego klastra zostało zainicjowane przez wchodzącą w skład koncernu Rosatom kompanię UMATEX Group. Kompozity biez granic mają zapewnić niezależność FR w pełnym zakresie technologii materiałów kompozytowych.

Elementy struktury skrzydła samolotu MS-21 wyprodukowane przez AeroKompozit-Ulianowsk / Zdjęcie: AeroKompozit

Komplet kompozytowych komponentów niezbędnych do zmontowania lotnego prototypu MS-21 ma powstać już wkrótce. Struktury zostaną dostarczone do Irkuckich zakładów lotniczych (część Korporacji Irkut). Nowy prototyp będzie pierwszym rosyjskim samolotem pasażerskim zbudowanym całkowicie z wykorzystaniem rodzimych materiałów kompozytowych. Według AeroKompozit-Ulianowsk, w strukturze wytrzymałościowej MS-21 jest ponad 100 dużych elementów kompozytowych. Są one o 5-10% lżejsze od odpowiedników ze stopów aluminium (Problemy MS-21, 2019-01-15).

W lutym 2019 szef korporacji Rostiech, Siergiej Cziemiezow poinformował, że z powodu embarga dostawa pierwszego seryjnego MS-21 nastąpi dopiero pod koniec 2021. Później pojawiła się informacja, że opóźnienie będzie o kilka miesięcy większe. Oficjalne źródła rządowe szacują, że zbudowanie skrzydeł MS-21 z rodzimych materiałów będzie kosztowało dodatkowo 2,7 mld rubli (ok. 160 mln PLN).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.