Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Brazylia nabywcą MRTT?

Lotnictwo wojskowe, 05 marca 2021

W swoim tradycyjnym wystąpieniu w mediach społecznościowych, prezydent Brazylii Jair Bolsonaro potwierdził, że Força Aérea Brasileira (FAB, wojska lotnicze Brazylii) pozyskają dwa wielozadaniowe samoloty transportowo-tankujące A330 MRTT. Nie wiadomo na jakim etapie i czy w ogóle prowadzone są negocjacje w tej sprawie. Gwoli ścisłości prezydent Bolsonaro nazwał samoloty A230, jednak koncern z Tuluzy nie produkuje tak oznaczonego modelu.

Według prezydenta Jaira Bolsonaro wojska lotnicze Brazylii pozyskają dwa samoloty A330 MRTT. Aktualny stan projektu pozostaje tajemnicą / Zdjęcie: MO Brazylii

Nie zmienia to jednak faktu, że FAB od dawna poszukują nowych tankowców, które zastąpiłyby wycofane w październiku 2013 cztery Boeingi KC-137E, użytkowane przez stacjonującą w Galeão2º/2º GAv (2. eskadrę 2. Grupy Lotnictwa) Corsário z Ala  (Skrzydła) 11. Do ich zadań należało nie tylko podawanie paliwa innym statkom powietrznym, ale także przewóz VIP-ów i transport personelu i ładunków.

9 maja 2012 dowództwo FAB zainicjowało projekt KC-X2, którego celem był zakup 2 nowych tankowców. Pod uwagę brano A330 MRTT, Boeinga KC-767A i opracowanego przez Israel Aerospace Industries (IAI) Boeinga 767-200ER Multi-Mission Tanker Transport (MMTT). Zwycięzcą okazał się ostatni z wymienionych typów, użytkowany przez Fuerza Aérea Colombiana (wojska lotnicze Kolumbii), także do transportu ładunków i przewozu VIP-ów (B767 MMTT odleciał do Kolumbii, 2010-11-04).

14 marca 2013 dowództwo FAB ogłosiło, że zamierza nabyć 3 MMTT, z których jeden zostałby przebudowany w Izraelu, a dwa pozostałe w Brazylii, przez dział techniczny linii TAP Air Portugal, z udziałem specjalistów z brazylijskich przedsiębiorstw Akaer i Friuli (Brazylia wybiera nowe tankowce, 2013-03-15).

Jednak w grudniu 2016 przedsięwzięcie zakończono, bez żadnego widocznego efektu. W związku z tym jako rozwiązanie przejściowe FAB wynajęły od Global Flying Group na okres trzech lat Boeinga 767-300ER (oznaczonego jako C-767, nr takt FAB 2900, nr ser. 26470). Samolot przybył do Brazylii 10 lipca 2016 i po zakończeniu okresu umowy został zwrócony właścicielowi, z powodu dwukrotnie wyższych niż zakładano kosztów leasingu, wynoszących niemal 40 mln USD. W trakcie eksploatacji C-767 służył m.in. do przewozu chorych i transportu ówczesnego prezydenta Brazylii Michela Temera na szczyt G20 do Niemiec w 2017.

W 2019 zrezygnowano z zakupu Boeinga 767-300ER oferowanego przez Cloud Aria za 28 mln USD, co zostało oprotestowane przez oferenta, a następnie rozpoczęto kolejny przetarg na wypożyczenie samolotu tego typu, który ostatecznie został anulowany w sierpniu 2020, ze względu na sytuację gospodarczą kraju spowodowaną pandemią SARS-CoV-2 i obawą o brak środków na ten cel w następnych latach. Jednocześnie uznano, że wejście do służby w FAB samolotów KC-390 zmniejszy presję związaną z koniecznością pozyskania nowych tankowców.

Posiadanie przez FAB dużych samolotów transportowo-tankujących jest niezbędne ze względu na zdolność do podawania paliwa najnowszym brazylijskim samolotom wielozadaniowym F-39 Gripen. W zbiornikach A330 MRTT mieści się 111 ton paliwa. Dla porównania do zatankowania zbiorników wewnętrznych i jednego podwieszanego pod kadłubem myśliwca F-5 potrzeba 3 t nafty, a samolot uderzeniowy AMX może pobrać 3622 kg paliwa do zbiorników wewnętrznych i dwóch zbiorników podwieszanych (KC-30A tankuje P-8A RAAF, 2020-10-23, OCCAR zamówiła dodatkowy MRTT, 2020-09-28).

Na podstawie informacji Santiago Rivasa i Florencii Lucero Heguy


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.