Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Rusza projekt Tiger Mk III

Lotnictwo wojskowe, Przemysł lotniczy, Przemysł zbrojeniowy, 03 marca 2022

Organizacja współpracy zbrojeniowej (OCCAR), w imieniu francuskiej i hiszpańskiej dyrekcji generalnych ds. zakupu uzbrojenia (DGA i DGAM) zleciły Airbus Helicopters prace rozwojowe, produkcję podzespołów i początkowe wsparcie eksploatacyjne związane z programem modernizacji śmigłowca uderzeniowego Tiger Mk III.

Prototyp Tigera Mk III ma wzbić się w powietrze w 2025 / Ilustracja: Airbus Helicopters

Kontrakt przewiduje modernizację 42 wiropłatów dla Francji (z opcją unowocześnienia kolejnych 25) i 18 dla Hiszpanii. Ponadto zakłada możliwość późniejszego przystąpienia do projektu Niemiec. Prototyp nowego wariantu Tigera ma wzbić się w powietrze w 2025. Dostawa pierwszego zmodernizowanego, seryjnego wiropłata w wersji Mk III dla DGA nastąpi pod koniec 2029, a dla DGAM – rok później. Prace rozwojowe i modernizacyjne będą prowadzone w zakładach Airbus Helicopters w Albacete (Hiszpania), Marignane (Francja) i Donauwörth (Niemcy).

Program Tiger MkIII to europejska odpowiedź na zapotrzebowanie na najnowocześniejszy helikopter szturmowy w nadchodzących dekadach. Dzięki zaplanowanej modernizacji Tiger pozostanie niezbędnym i nowoczesnym atutem swoich armii i wzmocni współpracę obronną w Europie. Tiger Mk III nie będzie miał odpowiednika pod względem przystosowania  do udziału w operacjach wysokiej intensywności. W porównaniu z obecnie użytkowanymi Tigerami będą go wyróżniać ulepszona łączność oraz precyzja i możliwości ogniowe – powiedział Bruno Even, prezes Airbus Helicopters (Początek prac nad Tigerem Mk III, 2018-10-01).

Tiger Mk III to kompleksowa modernizacja systemu europejskiego śmigłowca uderzeniowego. Nowy standard wyposażenia umożliwi włączenie go cyfrowe pole walki w celu prowadzenia wspólnych działań maszyn załogowych i bezzałogowych, a także udostępniania informacji taktycznych w czasie rzeczywistym. Zapewni również szeroki wachlarz opcji uzbrojenia (działko, rakiety i pociski kierowane laserowo) oraz poprawione zdolności wykrywania i celowania. Zastosowanie najnowocześniejszej awioniki zmniejszy wysiłek załogi i umożliwi jej pełne skupienie się na wykonaniu zadań bojowych.

W standardowej konfiguracji śmigłowce Tiger MkIII otrzymają celowniki Safran Strix NG, pakiet awioniki Thales FlytX, celownik nahełmowy pilota Topowl DD, unowocześniony układ identyfikacji swój-obcy (IFF) produkcji Indra oraz układy nawigacyjne: GNSS od Thalesa i nawigacji inercyjnej od Safrana. Wyposażenie łączności zostanie rozbudowane o radiostacje i łącze informacyjne Thales Contact/Synaps przeznaczone do działań zespołów śmigłowców załogowych i bezzałogowych.

Ponadto w śmigłowcach dla Hiszpanii dodane zostaną Link16 i SATCOM. Hiszpańskie Tigery Mk III otrzymają system zarządzania polem walki i środki samoobrony dostarczone przez Indrę, zaś francuskie Tigery Mk III dostaną system zarządzania polem walki ATOS oraz środki samoobrony produkowane przez Thalesa. Nowy pakiet uzbrojenia dla Francji będzie zawierał pociski powietrze-powietrze MBDA MAST-F i pociski powietrze-powietrze Mistral 3. Wiropłaty dla Hiszpanii będą mogły przenosić 70-mm pociski kierowane i nowy pocisk powietrze-ziemia (Postępy w programie MAST-F, 2022-01-26).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2022 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.