Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

KC-46 nad Polską

Strategia i polityka, Lotnictwo wojskowe, 05 kwietnia 2022

Najnowsze samoloty tankowania powietrznego KC-46A Pegasus używane przez US Air Force wciąż nie osiągnęły jeszcze pełnej gotowości operacyjnej. Mimo to od ostatniego tygodnia marca wspierają działania lotnictwa na wschodniej flance NATO, w tym nad Niemcami i Polską. 10 marca 2022 dowódca Air Mobility Command gen. Mike Minihan zatwierdził wysłanie 4 KC-46A i około 220 żołnierzy do bazy Morón w Hiszpanii.

Do tej pory wojska lotnicze USA odebrały 57 KC-46A / Zdjęcie: USAF

Samoloty i lotnicy wytypowani do misji w Europie pochodzą z 4 jednostek użytkujących KC-46A: 22. Air Refueling Wing i 931. Air Refueling Wing z bazy McConnell, 157. Air Refueling Wing z bazy Pease i 916. Air Refueling Wing z bazy Seymour Johnson. Do tej pory wojska lotnicze USA odebrały 57 KC-46A.

Ponieważ ten typ samolotu nie osiągnął jeszcze gotowości operacyjnej, misje wykonywane nad Europą są określane jako sprawdzian koncepcji wykorzystania nowych maszyn. Ponadto samoloty cały czas zmagają się z chorobami wieku dziecięcego. Zgodnie ze słowami rzecznika AMC płk. Damiena Pickarta KC-46A w ramach testów wykonują realne zadania na rzecz US Air Force in Europe nad Europą Wschodnią. Osiągnięcie gotowości operacyjnej jest planowane w 2023.

Z powodu problemów z boomem paliwowym KC-46A nie może jeszcze przekazywać paliwa wszystkim typom amerykańskich i sojuszniczych samolotów, w tym m.in. A-10C Thunderbolt II. Wśród samolotów certyfikowanych do pobierania paliwa z nowej latającej cysterny jest już większość głównych typów amerykańskiej produkcji samolotów bojowych, w tym: F-15, F-16, F-22, F-35 i B-52.

Wykorzystując otwarte źródła informacji o ruchu lotniczym nad Europą zaobserwowano między innymi, że 29 marca KC-46A tankował nad Niemcami bombowiec B-52. Dzień później 2 Pegasusy operowały nad Polską – w rejonie Warszawy i Krakowa. W poprzednich tygodniach zadania tankowania w powietrzu realizowały latające cysterny KC-135 i KC-10 z USAF, a także Voyagery z RAF i A330 MRTT z Multinational Multi-Role Tanker Transport (MMF). Obecność KC-46 pozwoliła na odciążenie tych samolotów i ich załóg (Izrael kupił CH-53K i KC-46, 2022-01-05, Tymczasowa zdolność KC-46A, 2021-07-14).

 


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2022 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.