Minister obrony Izraela Benny Gantz poinformował wczoraj, 25 lutego, za pośrednictwem mediów społecznościowych, że nowymi ciężkimi śmigłowcami transportowymi Chejl ha-Awir (izraelskich wojsk lotniczych) będą Sikorsky CH-53K King Stalllion (Niemcy anulowały przetarg na STH, 2020-09-29, Próba tankowania CH-53K, 2020-04-10).
CH-53K zastąpią w służbie 22 CH-53D Yasur, używane od lat 1960. Wiropłaty są w wyposażeniu eskadr 114. i 118. stacjonujących w bazie Tel Nof (Loty izraelskich CH-53 zawieszone, 2012-08-18).
W swoim oświadczeniu minister Gantz podkreślił, że decyzja została podjęta po szeroko zakrojonych pracach administracyjnych i studialnych, podczas których komisja Chejl ha-Awir, pod przewodnictwem szefa sztabu generalnego Cahalu (Sił Obronnych Izraela) gen. broni Aviva Kohaviego i dyrektora generalnego Ministerstwa Obrony, gen. dyw. (rez.) Amira Eshela, zbadała różne śmigłowce (CH-53K i CH-47F Chinook) i oceniła różnorodne aspekty ich konstrukcji i eksploatacji.
[Pozyskanie nowych śmigłowców] jest niezbędne dla zdolności Cahalu do prowadzenia szerokiego zakresu działań operacyjnych. Nowy wiropłat jest dostosowany do wymagań operacyjnych [Chejl ha-Awir] i wyzwań zmieniającego się pola bitwy – stwierdził Benny Gantz (Izrael zamówił 2 KC-46A, 2021-02-23).