Siły zbrojne Stanów Zjednoczonych Ameryki 9 grudnia zrobiły kolejny krok w kierunku stworzenia wojskowego Internetu rzeczy. Podczas wspólnego lotu, będącego kontynuacją prób naziemnych systemu łączności gatewayONE, które rozpoczęły w zeszłym roku w grudniu, wielozadaniowe samoloty bojowe stealth F-22 i F-35A US Air Force (wojsk lotniczych) oraz F-35B US Marine Corps (korpusu piechoty morskiej) wymieniały dane taktyczne za pomocą dwukierunkowego łącza informacyjnego. Jak podał Pentagon, był to pokaz działania otwartej architektury, na której opiera się najnowszy amerykański system zarządzania bitwą (Advanced Battle Management System, Testy zrzutu pocisków samosterujących, 2020-10-04, Udana próba CLWS, 2020-09-16, Bsl przeciwko pociskom manewrującym, 2020-09-15).
Dotychczas obydwa typy łączyły się ze sobą oraz z centrami dowodzenia i kierowania z użyciem własnych łączy informacyjnych – Intra-Flight Data Link w F-22 i Multifunctional Advanced Data Link w F-35. GatewayONE nie tylko może konwertować dane z obydwu formatów, ale, jak udowodniono podczas prób, może przekazywać dane bezpośrednio do innego samolotu, a nie jak dotychczas – za pośrednictwem centrum operacyjnego lub naziemnego taktycznego węzła łączności (Nowy IFF dla F-22A, 2020-11-18).
Urządzenia GatewayONE przekazały również namiary celów od operatorów naziemnych do obydwu samolotów i – po raz pierwszy w historii – przekazały dane z F-35A do F-22. Dodatkowo wykazano, że GatewayONE jest w stanie przekazywać dane nie tylko samolotom w pobliżu (w tej samej formacji), ale może przesłać je do każdego użytkownika na ziemi lub w powietrzu (Enduring Lightning 3 z F-35, 2020-10-18).
Według ppłk Kate Stowe, zarządzającej projektem gatewayONE z ramienia, podczas prób osiągnięto 9 z 18 wyznaczonych celów. Testowanie polega na przekraczaniu granic możliwości, znajdowaniu najtrudniejszych wyzwań i dostosowywaniu kreatywnych rozwiązań do pokonywania zestawów trudnych problemów. najważniejsze było to, że gatewayONE zapewnił bezpieczną dwukierunkową translacyjną transmisję danych do wielu samolotów i wielu domenach. O to właśnie chodzi w ABMS – powiedziała ppłk Stowe.
Urządzenia wchodzące w skład gatewayONE pokazały, co jest możliwe i pomogły nam zrobić duży krok w kierunku osiągnięcia połączonego dowodzenia i kierowania we wszystkich domenach.Ta krytyczna zdolność zapewnia dodatkowe połączenia między naszymi zaawansowanymi myśliwcami a innymi siłami i menedżerami bitew we wszystkich domenach. Przyszłość jest obiecująca, a gatewayONE pozwoli F-22 i F-35 komunikować się i przesyłać dane, do których nigdy wcześniej nie miały dostępu, co zwiększy świadomość sytuacyjną pilotów i polepszy kierowanie ogniem w ramach operacji połączonych sił zbrojnych USA – dodał ppłk Eric Wright, pilot F-35 z 59th Test and Evaluation Squadron.
Podczas tych samych prób nawiązano łączność między tankowcem KC-46 Pegasus a węzłem naziemnym przy użyciu komercyjnych standardów routingu internetowego za pośrednictwem waveformu Tactical Targeting Network Technology, a samolot bojowy F-35B wysłał film (w trybie full motion video – uprzednio zapisany w formacie wideo, a następnie odtwarzany z pliku) do kontrolera znajdującego się na ziemi.
Jeśli samoloty bojowe piątej generacji mają kierować działaniami w ramach operacji połączonych, musimy być w stanie komunikować się z nimi w sposób operacyjnie istotny i umożliwić wymianę danych między nimi, a także od nich. Przez lata ludzie mówili, że nie da się tego zrobić. W ciągu zaledwie 12 miesięcy nasz zespół otworzył drzwi do świata, w którym możemy umieścić centrum operacyjne w kabinie samolotu bojowego – podsumował Preston Dunlap, szef rozwoju US Air Force i US Space Force.
W trakcie badań próbowano zrealizować wspólną misję F-22, F-35A i bojowego bezzałogowego statku latającego XQ-58A Valkyrie (operującego w trybie półautonomicznym), także wyposażonego w urządzenia gatewayONE. Jednak wkrótce po starcie XQ-58A utracono z nim łączność i cel próby nie został osiągnięty (Rusza program Skyborg, 2020-07-24).