Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

KC-46A jako hot-spot

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 24 maja 2021

Dowództwo US Air Force (wojsk lotniczych Stanów Zjednoczonych Ameryki) zamierza rozpocząć próby zastosowania wielozadaniowego samolotu transportowo-tankującego KC-46A Pegasus jako hot-spotu, umożliwiającego wymianę informacji przez wielozadaniowe samoloty bojowe F-22A Raptor i F-35 Lightning II.

Zasobnik z urządzeniami łączności, w jaki wyposażony będzie KC-46A Pegasus, umożliwi wielozadaniowym samolotom bojowym F-22A i F-35 wzajemne komunikowanie się oraz odbieranie i przesyłanie informacji z/do innych jednostek sojuszniczych w powietrzu i kosmosie, na lądzie i morzu i w cyberprzestrzeni w ramach połączonego wielodomenowego sytemu systemów dowodzenia i kierowania / Ilustracja: US Air Force

W informatyce hot-spot (ang. gorący punkt) to punkt dostępu do sieci bezprzewodowej, umożliwiający za jego pośrednictwem połączenie z Internetem. Jednak w tym przypadku chodzi o umożliwienie pilotom F-22 i F-35 natychmiastowe odbieranie i przesyłanie olbrzymiej ilości danych i informacji, które wcześniej były dla nich niedostępne lub w najlepszym przypadku trudne do odebrania (Northern Edge 21, 2021-05-19, Amerykanie testują gatewayONE, 2020-12-16).

Pierwszym krokiem w tym projekcie będzie zaprojektowanie, zakupienie i zainstalowanie zasobników z odpowiednimi urządzeniami łączności w niesprecyzowanej liczbie KC-46A. W ten sposób Pegasusy staną się jednym z elementów nowego systemu zarządzania walką (Advanced Battle Management System), stanowiącego część składową połączonego wielodomenowego sytemu systemów dowodzenia i kierowania (Joint All-Domain Command and Control, JADC2), dzięki któremu wszystkie rodzaje sił zbrojnych USA i ich sojuszników i partnerów będą mogły na podstawie dużej ilości różnorodnych danych i informacji wykryć przeciwnika i reagować i działać szybciej niż przeciwnik będzie w stanie je wykryć i zareagować.

Prawie dwa lata rozwoju i eksperymentów pokazały ponad wszelką wątpliwość jak obiecujący jest ABMS. Pokazaliśmy, że ABMS może gromadzić ogromne ilości danych z powietrza, lądu, morza, kosmosu i cyberprzestrzeni, przetwarzać te informacje i udostępniać je w sposób, który pozwala na szybsze i lepsze podejmowanie decyzji. Ta zdolność daje nam wyraźną przewagę i nadszedł czas, […]  abyśmy mogli zrealizować i ostatecznie wykorzystać potęgę i możliwości, jakie zapewnia – powiedział szef sztabu US Air Force gen. Charles Q. Brown Jr.

Dowodzenie i kierowanie są tak samo ponadczasowe jak działania wojenne – wraz ze zmianami charakteru wojny zmieniają się również sztuka i nauka dotyczące dowodzenia i kierowania. W świecie zależnym od danych i nasyconym danymi zwycięstwo leży po stronie mającej przewagę decyzyjną – zdolności wykrycia, zrozumienia złożonego i adaptacyjnego środowiska oraz działania mądrzejszego, szybszego i lepszego – dodał gen. bryg. Jeffery D. Valenzia, zastępca szefa sztabu USAF ds. strategii, integracji i wymagań, kierujący zespołem ds. działań połączonych.

US Air Force przygotowują się również do dużych inwestycji w infrastrukturę cyfrową, aby wzmocnić fundament ABMS. Aby zbudować ABMS, musimy najpierw zbudować cyfrowe struktury i ścieżki, do przechowywania, przetwarzania i przesyłania krytycznych danych. USAF potrzebują inteligentnego, szybkiego i odpornego systemu systemów w celu zdobycia przewagi informacyjnej i decyzyjnej, a takim rozwiązaniem będzie ABMS – podkreślił Randy Walden, dyrektor wykonawczy Rapid Capabilities Office.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.