Dzisiaj, 14 listopada 2022, na terenie Ośrodka Szkolenia Poligonowego Wojsk Lądowych w Orzyszu w obecności szefa MON odbyła się prezentacja Nowego Bojowego Pływającego Wozu Piechoty Borsuk. Prototypowy pojazd przechodzi obecnie intensywne badania kwalifikacyjne w 15. Giżyckiej Brygadzie Zmechanizowanej z 16. Dywizji Zmechanizowanej. Dywizja będzie pierwszym użytkownikiem nowych polskich bwp.
Jak poinformowała Agencja Uzbrojenia MON, badania kwalifikacyjne są realizowane na terenie Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej (WITPiS) i na ośrodkach szkolenia poligonowego. Równolegle mają miejsce testy poznawcze Borsuka przez żołnierzy 16. Dywizji Zmechanizowanej w celu poznania jego funkcjonalności, możliwości terenowych, ogniowych i specyfiki wykorzystania w działaniach pododdziałów zmechanizowanych. Co istotne, żołnierze mogą zgłaszać uwagi i spostrzeżenia w celu wprowadzenia zmian podnoszących funkcjonalności Borsuka.
Trwający pierwszy etap badań kwalifikacyjnych ma zweryfikować zdolności pojazdu w zakresie jazdy terenowej, pokonywania głębokich przeszkód wodnych, możliwości ogniowych, odporności balistycznej i przeciwminowej. Etap ten ma się zakończyć do I połowy 2023. Z kolei w drugim etapie, będącym elementem badań uzupełniających, odbędą się sprawdzenia systemów teleinformatycznych.
Za badania pojazdu odpowiada Grupa Testująca z WITPiS pod nadzorem Komisji Badań Kwalifikacyjnych. W jej skład wchodzą przedstawiciele Agencji Uzbrojenia, Sztabu Generalnego WP, Dowództwa Generalnego RSZ, Inspektoratu Wsparcia SZ, Departamentu Innowacji MON, 15, Brygady Zmechanizowanej, Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz Huty Stalowa Wola.
Po pozytywnym zakończeniu badań planuje się rozpoczęcie procesu negocjacji w sprawie uruchomienia produkcji seryjnej i zamówienia dostaw Borsuków dla SZ RP. Docelowo stanie się on dominującym wozem bojowym w SZ RP pomimo planów wdrożenia ciężkich, niepływających bwp w 18. Dywizji Zmechanizowanej. Potrzeby Wojsk Lądowych znacząco przekraczają 1000 pojazdów, zaś po uwzględnieniu planowanych wersji specjalistycznych mogą zbliżać się do 2 tys. Tak znaczne potrzeby będą wymagać zwiększenia mocy produkcyjnych polskiego przemysłu.
Do tej pory powstał tylko jeden prototyp NBPWP, co poważnie spowolniło proces testów i implementacji zmian. Dopiero 28 kwietnia br. MON zamówiło 4 kolejne pojazdy prototypowe, których produkcja trwa. Pozwolą one przeprowadzić sprawdzenia w otoczeniu systemowym, których wyniki mają się przełożyć na implementację usprawnień w docelowej konfiguracji Borsuka i rozwoju wyrobu w kolejnych transzach produkcyjnych. Co ciekawe, na systemie wieżowym ZSSW-30 zamontowanym na Borsuku poza ppk Spike LR planuje się integrację także innych typów ppk. Jakich – na razie nie ujawniono.
HSW prowadzi też prace nad budową i rozwojem pojazdu eksperymentalnego na potrzeby całego projektu NBPWP. Posłuży on do opracowania pozostałych pojazdów opartych o podwozie UMPG, w tym testów kolejnych innowacyjnych i alternatywnych rozwiązań, które mogą znaleźć zastosowanie na tym nosicielu (18. Dywizja testuje AS21, 2022-10-20, ZSSW-30 zamówione, 2022-07-05).