Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Guarani dla Argentyny?

Strategia i polityka, Wojska lądowe, 26 stycznia 2023

Minister obrony Argentyny Jorge Taiana poinformował, że Ejército Argentino zainteresowane są zakupem brazylijskich kto VBTP-MR (Viatura Blindada Transporte de Pessoal – Média de Rodas) Guarani 6×6. Nie będzie to jednak sprawą prostą. Jak na razie szef resortu wyraził życzenie, aby rząd brazylijskiego prezydenta Luli Da Silvy wyraził zgodę na udział Argentyny w projekcie. Niebawem ma być przesłane (o ile tego jeszcze nie zrobiono) formalne pismo w tej spawie.

Wybór kto Guarani przez Argentynę wynika m.in. z uwarunkowań politycznych i ekonomicznych / Zdjęcie: Exército Brasileiro

Zanim Guarani będą mogły trafić do wyposażenia Ejército Argentino (wojsk lądowych) niezbędne będzie nawiązanie współpracy między Argentyną i Brazylią w kwestii produkcji pojazdów, warunków dołączenia do projektu, w tym kwestii jego finansowania. Silniki i podwozia Guarani są produkowane w zakładach Iveco w argentyńskiej Cordobie. Guarani jest używany przez Exército Brasileiro i produkowany przez brazylijską filię włoskiej spółki Iveco Defence Vehicles (IDV) w Sete Lagoas w stanie Minas Gerais. Guarani zastępuje w wojskach lądowych Brazylii opancerzone pojazdy EE-9 Cascavel i EE-11 Urutu. Do 2030 w służbie mają znaleźć się 2044 wozy tej rodziny.

Argentyna zaś jest już od kilku lat zainteresowana pozyskaniem transporterów tego typu. W 2020 ówczesny minister obrony Agustín Rossi odwiedził zakłady w Sete Lagoas i już wtedy mówił, że Buenos Aires interesuje się pozyskaniem Guarani. Oprócz nich Argentyna rozważała zakup 200 transporterów opancerzonych VN-1, produkowanych przez chiński koncern Norinco, w tym 60 uzbrojonych w armatę kal. 30 mm, a pozostałe – w wkm kal. 12,7 mm. Równolegle amerykański Departament Stanu wyraził zgodę na ewentualną sprzedaż Argentynie 27 kto M1126 Stryker i takiej samej liczby wkm M2HB Browning (wersja Flex) kal. 12,7 mm.

Guarani z 5. pułku kawalerii zmechanizowanej brazylijskich wojsk lądowych testowano w Argentynie w połowie 2021 r. W ciągu 30 dni przeszedł próby w terenie, w tym mobilności i ogniowe, a także był transportowany drogą powietrzną na pokładzie samolotu C-130H. Co ciekawe, Strykera uznano za najlepszego z trójki wymienionych pod względem cech bojowych. Jednak w ocenie wzięto również pod uwagę kwestie polityczne i ekonomiczne, w tym możliwość współpracy przemysłowej, co premiowało transporter z sąsiedzkiego państwa (Malezja chce kupić 400 KTO, 2022-01-10, Argentyna zainteresowania Guarani 6x6, 2020-10-30, Argentyna zainteresowana Strykerami, 2020-07-08).

 


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.