Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Dwóch graczy w OMFV

Przemysł zbrojeniowy, Wojska lądowe, 28 czerwca 2023

US Army podpisała umowy z dwoma podmiotami zakwalifikowanymi do dalszego udziału w programie Optionally Manned Fighting Vehicle (OMFV) na następcę bwp M2 Bradley. Są nimi General Dynamics Land Systems i American Rheinmetall Vehicles. Jednocześnie wraz z postępami zmianie uległa nazwa programu, na XM30 Mechanised Infantry Combat Vehicle.

Niemcy oferują w programie XM30 wóz oparty o bwp KF41 Lynx / Ilustracja: Rheinmetall

Łączna wartość obu umów to ok. 1,6 mld USD (6,5 mld PLN). Wiążą się one z udziałem przedsiębiorstw w fazach III i IV programu, zakładających opracowanie szczegółowego projektu, a następnie budowę i testy prototypów. Choć większe szanse wydaje się mieć amerykańskie GDLS, ważne dla Amerykanów jest utrzymanie formy konkurencji i rywalizacji podmiotów o uzyskanie zamówienia. Szacuje się, że cały program może być warty nawet 45 mld USD (183 mld PLN).

W najbliższych latach uczestnicy programu mają zaprojektować i zbudować po maksymalnie 11 prototypów bwp (z czego 4 w opcji), a także 2 kadłuby i wieże balistyczne do testów opancerzenia, pakiety pancerza i cyfrowe dane inżynierskie. Prototypy mają przejść szereg prób weryfikujących parametry w czasie ograniczonych testów użytkownika.

Amerykanie przewidują, że wybór zwycięskiej oferty nastąpi pod koniec roku fiskalnego 2027, kiedy osiągnięty zostanie poziom gotowości Milestone C, czyli rozpoczęcia wstępnej produkcji niskoseryjnej. Pierwsze jednostka wojsk lądowych ma zostać wyposażona w XM30 w roku fiskalnych 2029.

GDLS oferuje pojazd oparty na wozie Griffin III. Z kolei Rheinmetall proponuje pojazd oparty o bwp KF41 Lynx.

Bwp nowej generacji ma zapewnić żołnierzom US Army większą siłę ognia, przeżywalność personelu i łatwość przyszłych modernizacji. Ten ostatni punkt jest fizycznie i ekonomicznie coraz trudniejszy do realizacji w przypadku Bradleya. Można się spodziewać, że w przyszłości nowe wozy otrzymają oznaczenie M30.

Proponowany przez GDLS bwp bazujący na wozie Griffin III / Ilustracja: GDLS

XM30 mają mieć jedynie 2-osobowe załogi, a brak trzeciego załoganta ma być niwelowany przez wysoki poziom automatyzacji, bogate wyposażenie elektroniczne i zastosowanie sztucznej inteligencji. Odpowiednie oprogramowanie dla sztucznej inteligencji ma zostać wybrane w niedalekiej przyszłości. Jego dostawca ma zostać wyłoniony pod koniec roku fiskalnego 2024 lub na początku 2025.

Wozy mają być wyposażone w wieżę bezzałogową rozwijaną w programie ALAS-MC z 50-mm armatę automatyczną XM913, wyrzutniami ppk, karabinami maszynowymi i zaawansowanym systemem kierowania ogniem. W wozach preferowany ma być hybrydowy napęd elektryczny. W przedziale desantowym przewiduje się miejsce dla 6 żołnierzy. Początkowo bwp nie będą w pełni bezzałogowe, choć można się spodziewać takiego rozwiązania w przyszłości (Napęd hybrydowy pożądany w OMFV, 2022-10-19, Prototypowy Lynx dla USA , 2021-10-25, Pięciu oferentów w programie OMFV, 2021-07-26).

 


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.