Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Napęd hybrydowy pożądany w OMFV

Nowe technologie, Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, 19 października 2022

Podczas waszyngtońskiej wystawy AUSA 2022 zaprezentowano koncepcję zastosowania hybrydowego układu napędowego (HED, hybrid electric drive) w budowanych prototypach pojazdów w ramach programu OMFV (Optionally-Manned Fighting Vehicle). Nowe wozy mają się stać następcą bwp M2 Bradley. Napęd hybrydowy może być zaś jednym z kluczowych czynników, w procedurze wyboru zwycięskiej oferty.

Priorytetem US Army w budowie OMFV jest przeżywalność, napęd hybrydowy ma zaś być pożądanym rozwiązaniem z racji perspektywiczności / Zdjęcie: BAE Systems

Pięciu dostawców zgłoszonych do udziału w programie na następcę prawie 3800 bwp i bwr, wykazuje gotowość do wyboru hybrydowego układu napędowego. W przyszłym miesiącu oferenci przedstawią swoje propozycje. 1 listopada rozpocznie się faza projektowania szczegółowego, w której czasie oferenci będą współpracować z US Army, aby dokładnie opracować koncepcje pojazdu zgodnie ze szczegółowymi wytycznymi. Faza trzecia zakończy się przeglądem projektu, który da przepustkę do budowy prototypów i ich oceny. Faza 4 zakończy się oceną prototypu i wstępnymi testami użytkownika. Faza 5 zakłada z kolei rozpoczęcie produkcji małoseryjnej.

23 lipca 2021 amerykańskie wojska lądowe wybrały do dalszej rywalizacji BAE Systems, General Dynamics Land Systems (GDLS), American Rheinmetall Vehicles, Oshkosh Defense i Point Blank Enterprises. Sformułowano 9 ułożonych hierarchicznie wymagań. Najbardziej pożądanym stała się przeżywalność na współczesnym polu walki. Wynika ona z przyjętego podłoża operacyjnego: nowy bwp ma być jak najlepiej dostosowany do walki w Europie Środkowo-Wschodniej i przygotowany na potencjalny konflikt z Federacją Rosyjską.

Obecnie dowództwo US Army uznaje możliwość skrytego i cichego poruszania się za niezbędne cechy przyszłego bwp. Mimo że nie jest to wymóg konieczny, niemal na pewno napęd hybrydowy zostanie wzięty pod uwagę przez każdego z oferentów. Niezależenie od zalet (ale też wad) operacyjnych, ten rodzaj napędu jest przyszłościowym rozwiązaniem i ograniczy zależność od rosnących cen paliwa i problemów logistycznych związanych z dostawą paliwa na polu walki. OMFV ma też podążać zgonie ze strategią klimatyczną US Army. Dzięki mniejszej emisji spalin ograniczy się zanieczyszczenia i obniży sygnaturę termiczną.

OMFV to nie jedyny pojazd, w którym US Army chce mieć napęd hybrydowy, ponieważ próby trwają na używanych wozach Bradley, JLTV i pojazdach bezzałogowych.Stanowisko testowe Hotbuck wykorzystywane jest w pracach nad hybrydowym napędem dla Bradleya (Strzelania z UT50, 2022-10-03, JLTV z hybrydowym napędem, 2022-01-27, Napęd elektryczny dla Bradleya, 2020-07-28).

 


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.