Do bazy NATO Air Base Geilenkirchen dotarł kilka dni temu pierwszy zmodernizowany przez Boeinga samolot wczesnego ostrzegania i dowodzenia E-3A AWACS należący do sojuszniczego komponentu NATO Airborne Early Warning & Control Force. Modernizacja została przeprowadzona w ramach programu Final Lifetime Extension Program (FLEP).
Jest to ostatnia modernizacja NATO-wskich E-3A przed zakończeniem ich służby. Dzięki przeprowadzonym pracom podtrzymany został potencjał operacyjny samolotu i możliwość utrzymania w służbie. Pozwoli to eksploatować maszyny tego typu do 2035.
Modernizacja wyposażenia samolotu rozpoczęła się w kwietniu 2022 i zakończyła się w ubiegłym tygodniu. Po dotarciu do Geilenkirchen przejdzie on serię testów na ziemi i w powietrzu. Za użycie i utrzymanie maszyny podczas prób będzie odpowiadał personel NATO Airborne Early Warning and Control Programme Management Agency (NAPMA) a także NAEW&CF Force Combined Test Team (CTT).
Samoloty E-3A AWACS są używane przez NATO od lat 1980. Z 18 zakupionych maszyn w linii pozostaje 14. W listopadzie ub. r. NATO ogłosiło, że w programie Alliance Future Surveillance and Control (AFSC) został wskazany następca E-3A. Będzie nim E-7A Wedgetail (NATO wybrało E-7A, 2023-11-15, Kontrakt na modernizację AWACS-ów NATO, 2019-11-29).