Przedsiębiorstwo L3Harris Technologies zakończyło kwalifikację bezpieczeństwa lotu (SOF) systemu walki elektronicznej AN/ALQ-254(V)1 Viper Shield, zaprojektowanego dla samolotów wielozadaniowych F-16.
Testy SOF są przeprowadzane w celu zapewnienia, że sprzęt może być bezpiecznie użytkowany podczas eksploatacji statku powietrznego i nie stwarza zagrożenia dla pilota, statku powietrznego, ani innego sprzętu zarówno w normalnych, jak i awaryjnych warunkach pracy.
Viper Shield przeszedł serię prób środowiskowych i elektrycznych, obejmujących integralność strukturalną, bezpieczeństwo termiczne i elektryczne oraz wpływ na aerodynamikę. System zabudowany w samolocie wykazał odporność w warunkach standardowych manewrów i przy maksymalnych dopuszczalnych przeciążeniach, potwierdzając, że jest bezpieczny, niezawodny i skuteczny w działaniu.
System jest oferowany jako wyposażenie istniejących, jak i modernizowanych wersji F-16. Może być zabudowany w samolocie lub podwieszony w zewnętrznym zasobniku.
ALQ-254(V)1 zapewnia pilotom i dowodzącym operacjami lotniczymi świadomość sytuacyjną w zakresie zagrożeń elektronicznych, pomagając im identyfikować, lokalizować i przeciwdziałać zagrożeniom w celu zwiększenia poziomu przeżywalności i skuteczności działania w najbardziej nieprzyjaznych środowiskach.
L3Harris wytwarza system Viper Shield w swoim zakładzie w Clifton, New Jersey, od września br. Producent deklaruje, że jego dostawy rozpoczną się pod koniec 2025. Viper Shield trafią do wojsk lotniczych sześciu nabywców eksportowych, którzy zakupili samoloty F-16 Block 70/72. Wiadomo na pewno, że są to Bahrajn, Bułgaria, Maroko, Republika Chińska i Słowacja i być może Grecja lub Jordania. Potencjalnym nabywcą ALQ-254(V)1 jest także Polska (Zgoda na MLU polskich F-16, 2024-10-24, Przekazanie pierwszego F-16 Block 70 dla Bahrajnu , 2023-03-13).