Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Armadillo ujawniony

Przemysł zbrojeniowy, 16 czerwca 2010

BAE System zaprezentowała prototyp nowego wozu, opracowanego na podwoziu bwp CV90 - o nazwie Armadillo.

</span>Wóz w wariancie transportera. Producent opracowywał jednak konstrukcję przede wszystkim pod kątem ostatecznie przegranego przetargu na lekkie czołgi rozpoznawcze dla wojsk lądowych Wielkiej Brytanii / Zdjęcie: BAE Systems

Armadillo ma być całą rodziną nowoczesnych pojazdów gąsienicowych, opartych o konstrukcję sprawdzonego, szwedzkiego CV90. Po wykupieniu zakładów producenta przez BAE Sytems, nowy właściciel stworzył na jego podstawie czołg lekki, który startował w przetargu na następców brytyjskich Scimitarów. Ostatecznie wygrała jednak konstrukcja, oparta na bwp Ulan/Pizarro (zobacz: Zwycięstwo General Dynamics).

W związku z tym BAE Systems oferuje nowe rozwiązanie innym, potencjalnym klientom. Na targach Eurosatory zaprezentowano transporter opancerzony, który może być punktem wyjścia dla nowego, ciężkiego bwp, którym zainteresowani są Amerykanie (zobacz: Niemcy w amerykańskim przetargu).

Armadillo, bo o nim mowa, ma w porównaniu do klasycznego CV90 nieco wyższy kadłub. Dwuosobową wieżę zastąpił zdalnie sterowany moduł uzbrojenia. Inne elementy wyposażenia - w tym głowica obserwacyjna, kopuła dowódcy i system aktywnej samoobrony Saab LEDS-150 - zostały umieszczone na stropie kadłuba.

</span>Standardowy CV90. Porównując go z Armadillo, widoczny jest m.in. nieco niższy kadłub / Zdjęcie BAE Systems

Dzięki rezygnacji z głównego uzbrojenia i zwiększenia masy bojowej do 27 t uzyskano 9 t nośności, która może zostać wykorzystana do zainstalowania dodatkowego uzbrojenia lub opancerzenia. Ewentualne zmiany umożliwia konstrukcja stropu, który został przygotowany do szybkiego demontażu.

Jednak już w standardowej konfiguracji pancerz zapewnia ochronę przed ostrzałem o większej sile niż zapisanym w natowskim stanagu 4569 poziomu 5. Pojazd zapewni również przetrwanie załogi i desantu przy eksplozji ładunku wybuchowego, równoważnego 10 kg trotylu.

Wóz przewozi 3 członków załogi i 8 żołnierzy. BAE Systems zapowiada, że powstaną jeszcze wersje dowódcza, zabezpieczenia technicznego, medyczna i do przewozu moździerza.

Faktem jest jednak, że po fiasku starań o zwycięstwo w przetargu na brytyjski czołg rozpoznawczy, szanse zdobycia przez ten transporter nowych rynków zbytu nie są duże. Sytuacja może się zmienić jedynie w przypadku zdobycia przez Northrop Grummana zlecenia Pentagonu ciężki bwp. BAE Systems występuje w tym programie jako poddostawca amerykańskiego koncernu, oferującego wszystkie doświadczenia, związane z budową i modernizacją pojazdów rodziny CV90.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.