Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Wszystko dla Mazagon

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, 02 września 2010

Mimo protestów prywatnych spółek, indyjskie ministerstwo obrony nie zmienia decyzji o ulokowaniu produkcji drugiej partii dieslowskich okrętów podwodnych w państwowych stoczniach.

</span>Budowa kadłuba jednego z okrętów typu Scorpene w stoczni Mazagon / Zdjęcie: ajaishukla.com

W ramach odmłodzenia i zwiększenia potencjału swojej floty okrętów podwodnych, Indie zdecydowały się na realizowanie dwóch dużych programów. Od kilku lat trwa budowa pierwszych 3 z 6 planowanych atomowych okrętów z wyrzutniami pocisków balistycznych. Jednostki typu Arihant powstają w należącej do resortu obrony Shipbuilding Centre Vishakapatnam. Dodatkowo, by szkolić ich załogi, wypożyczono z Rosji atomowy okręt typu Szczuka B (zobacz: Nerpa płynie do Indii). Możliwym jest przy tym, że władze w New Dehli zakupią w przyszłości jeszcze 1-2 okręty tego typu.

Drugie przedsięwzięcie dotyczy wymiany mniejszych okrętów z napędem diesel-elektrycznym. W 2005 Indie podpisały z obecną, francuską DCNS umowę o budowie 6 okrętów typu Scorpene, z siłownią niezależną od dostępu powietrza atmosferycznego. Powstają one w państwowej Mazagon Shipyard w Bombaju. Program zanotował jednak poważne opóźnienie. Pierwszy z okrętów zostanie przekazany odbiorcy w 2015, a nie - jak pierwotnie planowano - w 2012. Dzięki zwiększeniu tempa produkcji oczekuje się jednak, że ostatni trafi do marynarki wojennej w połowie 2018, zamiast w grudniu 2017.

Obecnie trwa wstępny etap wyboru dostawcy 6 kolejnych okrętów dieslowskich (zobacz: Indie ogłoszą przetarg na okręty podwodne), przy czym 2 pierwsze mają zostać zbudowane za granicą, pozostałe w Indiach. Wszystkie w stoczniach zależnych od resortu obrony: 3 w Mazagon Shipyard, a czwarta jednostka w również państwowej Hindustan Shipyard.

Oznacza to, że realizacja obu kontraktów nałoży się na siebie w czasie. Proces wyboru dostawcy i negocjowanie warunków współpracy potrwa - według ostatnich szacunków - do 2015. Wtedy też powinna rozpocząć się ich produkcja.

Przedstawiciele stoczni Mazagon twierdzą, że są w stanie pogodzić te zamówienia. Pierwsza faza budowy zakłada złożenie kadłubów. Obecnie zakłady zakończyły już prace przy dwóch kadłubach Scorpene. Pozostałe 4 zostaną stworzone do 2012. Oznacza to, że prace przy kolejnych mogłyby rozpocząć się już nawet za 2 lata. Co więcej, rozpoczęto przygotowania do stworzenia drugiej linii montażowej, na do tej pory niezagospodarowanych terenach stoczni.

Działania te spotykają się z ostrą krytyką przedsiębiorstw prywatnych. Przedstawiciele Larsen & Toubro twierdzą na przykład, że resort obrony dał do zrozumienia, iż ich zakład będzie partycypował w pracach przy kolejnych okrętach podwodnych. Protesty te są jednak nieskuteczne i ministerstwo zdecydowanie broni lokowania zamówień w podległych sobie stoczniach.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.