Zamknij

Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Prototyp Dreamlinera w Warszawie

Lotnictwo cywilne, 27 czerwca 2011

24 czerwca 2011, kilka lat później niż się tego pierwotnie spodziewano, nad portem lotniczym im. Fryderyka Chopina na warszawskim Okęciu po raz pierwszy pojawił się najnowszy samolot Boeinga - 787 Dremliner.

Prototyp Dreamlinera po locie z Paryża i lądowaniu w Warszawie jest przeciągany pod główny hangar obsługowy PLL LOT. Ten, który miał być rozbudowany z funduszów rekompensaty za opóźnienia dostaw...

Do Warszawy przyleciał około 10:12 z paryskiego salonu lotniczego na Le Bourget prototyp Dreamlinera, oblatany 15 grudnia 2009 (Oblot Dreamlinera, 2009-12-16). Na atmosferę fety na terenie technicznej bazy PLL LOT, w której wziął udział wicepremier Waldemar Pawlak i zaproszeni politycy wszystkich ugrupowań, cieniem kładł się fakt przedłużających się coraz bardziej opóźnień w dostawach Boeingów 787 dla klientów na całym świecie, wśród których znalazły się PLL LOT.

Golenie przedniej, nosowej sekcji podwozia...

LOT zamówił 8 Dreamlinerów. W 2005 - 7 maszyn, z początkiem dostaw w 2008. W 2007 portfel ten zwiększono o jeszcze jeden liniowiec. Na domiar złego osiągi testowanego obecnie w locie przebudowanego prototypu odbiegają od tych oferowanych pierwszym nabywcom w 2005 ( Dreamlinery cięższe niż planowano, 2011-03-15). Dotyczy to zwłaszcza zużycia paliwa, które miało być decydującym czynnikiem przewagi technicznej B787 nad europejskimi konkurentami - Airbusami z Tuluzy.

...i wielkie golenie główne samolotu

Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że w ubiegłym roku korporacja Boeing zarezerwowała 5 mld dolarów na odszkodowania i rekompensaty dla towarzystw lotniczych dotkniętych opóźnieniami dostaw B787. Wśród beneficjentów tego funduszu znaleźli się m.in. Rosjanie , (100 mln odszkodowania za Dreamlinery2010-10-28).

Maszynę napędzają silniki europejskie

Obecny prezes zarządu PLL LOT - Marcin Piróg, jak i przedstawiciele korporacji Boeing odmówili komentarza na temat wielkości rekompensaty dla polskich linii za opóźnienia dostaw B787, zasłaniając się tajemnicą handlową. Nieoficjalne źródła, zastrzegające sobie anonimowość twierdzą, że poprzedni prezes - Sebastian Mikosz, próbując ratować sytuację (w pierwotnej umowie z Boeingiem nie zawarto prawdopodobnie precyzyjnie zapisu o wysokości kar umownych za opóźnienia dostaw samolotów) miał wynegocjować rekompensatę w wysokości ok. 100 mln zł (obecna katalogowa wartość B787 to 250 mln USD, a cena pojedynczego samolotu sprzedawanego polskiemu przewoźnikowi miała wynieść ok. 153 mln USD). Za te pieniądze miał zostać zmodernizowany jeden z polskich B767, a także rozbudowany i poszerzony hangar PLL LOT na Okęciu. Stało się jednak inaczej - pieniądze włączono do rocznego bilansu PLL LOT na 2010.

Samolot, który przyleciał do Paryża i następnie dotarł do Warszawy przewozi na pokładzie liczne urządzenia pomiarowe wykorzystywane w lotach próbnych

Obecny Zarząd PLL LOT stoi na stanowisku, iż Amerykanie z Boeinga powinni dotrzymać nowych warunków dostawy pierwszego B787, renegocjowanych przez Mikosza w USA w 2010. To znaczy przekazać polskiemu przewoźnikowi pierwszy samolot w kwietniu 2012. Jeśli ten termin nie zostanie dotrzymany, cały kalendarz dostawy całej partii maszyn zostanie zachwiany i wówczas dojść ma do kolejnej fazy renegocjacji i rozmów na temat ewentualnej dalszej rekompensaty.

Taki, upamiętniający datę pierwszego lotu, napis zdobi wejście do dwuosobowej kabiny załogi lotniczej

Na razie zarząd PLL LOT nie mówi o dodatkowej rekompensacie za odbiegające od deklarowanych osiągi 787. Po pierwsze - bo nie można zweryfikować w praktyce parametrów użytkowych samolotu. Po drugie - koncern Boeing deklaruje, że od 20 seryjnego egzemplarza Dreamlinera osiągi, a w tym i zużycie paliwa - mają się poprawić. Pierwszy polski Dreamliner ma zaś pochodzić z serii egzemplarzy od 40.

Wnętrze kabiny załogi / Zdjęcia: Wojciech Łuczak


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.