Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Pokładowy Tejas oblatany

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 28 kwietnia 2012

Wczoraj oblatano pokładową wersję indyjskiego lekkiego myśliwca Tejas. Lot trwał ponad 20 minut i odbył się bez problemów.

O blisko dwóch latach od roll-outu, prototyp dwumiejscowego lekkiego myśliwca pokładowego Tejas (LCA-NP-1) wystartował wczoraj o 12:10 do pierwszego lotu z lotniska Hindustan Aeronautics Limited (HAL) w Bangalore. Lot, poprzedzony próbą rozpędzenia samolotu do dużej prędkości na pasie startowym, trwał 22 minuty i nie przyniósł żadnych problemów. Oblotu dokonali Air Commodore T.A. Maolankar i Wing Commander Maltesh Prabhu. Tejas poleciał ok. 50 km od bazy, wznosząc się na wysokość ok. 3 km i rozpędzając do prędkości 450 km/h.

Testy Tejasa NP-1, a szczególnie jego napędu trwały od września 2011. Konstruktorzy nie decydowali się jednak na oblot myśliwca, pracując nad zmodyfikowaniem podwozia, które okazało się w pierwotnej wersji za ciężkie, a jego hamulce przegrzewały się. Nieoficjalnie mówiło się też o problemach z systemem sterowania fly-by-wire i instalacją paliwową. Jeszcze w marcu Centre for Military Airworthiness & Certification (CMAC) nie zgadzał się na certyfikowanie samolotu. Do wczoraj wszystkie problemy nie zostały co prawda jeszcze usunięte, ale zdecydowano jednak o rozpoczęciu prób w locie.

Program budowy pokładowej wersji Tejasa uruchomiono w 2003, przeznaczając na niego 19 mld rupii (350 mln USD). Pierwotnie oblot prototypu był planowany na 2007, później przełożono go na 2010. Ostatecznie pierwszy lot opóźnił się o blisko 5 lat w stosunku do planów. Jednak jeszcze przed nim wydano zgodę na uruchomienie produkcji pierwszej serii 9 pokładowych Tejasów (Pierwsza seria pokładowych Tejasów, 2012-02-29).

Pokładowy Tejas nie jest wyposażony w przewidziany dla niego napęd - rodzimej konstrukcji i produkcji GTX-35VS Kaveri (Kaveri na morze, 2008-07-18). Władze wojskowe zgodziły się, by przejściowo zastąpił go amerykański GE-F-404IN20 (Amerykańskie silniki Tejasów, 2010-10-01). Prawdopodobnie będzie to ostatecznie standardowy napęd myśliwców tego typu.

Test Tejasa wpisuje się w ciąg sukcesów indyjskiego przemysłu lotniczo-zbrojeniowego. 19 kwietnia Indie zrealizowały udany test rakiety balistycznej dalekiego zasięgu Agni-V (Indie przetestowały Agni-V, 2012-04-19), a tydzień temu na orbicie znalazł się satelita rozpoznawczy z radarem wysokiej rozdzielczości Risat-1. Wszystkie te programy realizowane są pod egidą Defence Research & Development Organisation (DRDO).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.