W wytwórni Lockheed Martina w Fort Worth odbyła się uroczystość przekazania Wielkiej Brytanii pierwszego wielozadaniowego samolotu bojowego F-35B Lightning II.
Samolot, oznaczony jako BK-1, jest pierwszym F-35 Lightning II przekazanym odbiorcy zagranicznemu. Jest też pierwszym samolotem 5. generacji, który otrzymał formalnie właściciel spoza USA. F-35B BK-1 będzie jednak stacjonować w bazie Eglin na Florydzie. Będzie tam służyć do szkolenia personelu Royal Navy.
Montaż F-35B BK-1 został zakończony w listopadzie 2011 (Pierwszy F-35 dla Brytyjczyków, 2011-11-25). Oblatano go w kwietniu 2012. Dotąd wszystkie egzemplarze F-35 B, przeznaczone głównie dla US Marines, wylatały ponad tysiąc godzin.
Brytyjczycy zamówili dotąd cztery F-35. Dotąd oblatano dwa z nich. Wcześniej deklarowali chęć zakupu 138 F-35B, które miały zastąpić samoloty pionowego startu i lądowania BAE Systems Harrier. Kolejne cięcia budżetowe doprowadziły do ograniczenia liczby zamawianych F-35. Ostateczna wielkość zamówienia zostanie dopiero określona.
Government Accountability Office (GAO) nadal ostro krytykuje program budowy myśliwców F-35 jako zbyt drogi i mało efektywny. Według raportu z ubiegłego miesiąca, program ich testów, przewidziany planem został zrealizowany dotąd jedynie w 21%. Bojowe systemy pokładowe zostały zaś zweryfikowane w zaledwie 4%. Z wykrytych dotąd 5 ważnych błędów wersji STOVL zostały poprawione zaledwie 2, związane z pęknięciami zmęczeniowymi jednej z wręg i przegrzewaniem wlotów powietrza. Zaś liczący już 24 mln linii kod oprogramowania jest nadal niekompletny.