Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Testy bojowe F-35

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 11 sierpnia 2012

Lockheed Martin poinformował o przeprowadzeniu testu sprawdzającego funkcjonowanie systemów bojowych F-35. Lighting II w wersji B (STOVL) zrzucił bombę GBU-32 JDAM nad wybranym obszarem.

W czwartek Lockheed Martin potwierdził przeprowadzenie próby działanie systemów bojowych myśliwca wielozadaniowego F-35B Lightning II. Samolot z powodzeniem zrzucił bombę GBU-32 Joint Direct Attack Munition / Zdjęcie: USAF

Celem próby było przetestowanie funkcjonowania wewnętrznych systemów samolotu, odpowiedzialnych za zrzut, nie zaś obieranie celu czy jego eliminację. Przedstawiciele producenta podkreślają, że na sprawdzenie tych dwóch elementów przyjdzie czas w przyszłości. Czwartkowy test został poprzedzony serią przeprowadzonych wcześniej prób, oceniających działanie poszczególnych komponentów systemu bojowego m.in. przeprowadzanymi na ziemi próbami zwalniania bomby z zaczepów umieszczonych w wewnętrznej komorze amunicyjnej. Wszystkie elementy były ćwiczone oddzielnie, tak aby mieć pewność, że w czasie zbiorczego testu, nie dojdzie do żadnych problemów technicznych.

O ile istotny, test systemów bojowych F-35B jest tylko jednym z wielu, które w tym i następnych latach przeprowadzane będą na Lightningach. Lockheed Martin systematycznie informuje o zakończeniu lub rozpoczęciu kolejnych etapów prób sprawdzających funkcjonowanie podstawowych systemów, tak jak to było w przypadku pierwszego w historii lądowania F-35B na pokładzie okrętu desantowego USS Wasp (F-35B wylądował na lotniskowcu, 2011-10-04). Z kolei z lutym br. pierwszy egzemplarz F-35A dostał zezwolenie na loty poza przestrzenią powietrzną bazy wojsk lotniczych Eglin (F-35A mogą latać poza bazami, 2012-02-29).

Pentagon zamierza zamówić łącznie prawie 2,5 tys. F-35 w 3 różnych konfiguracjach, dla sił powietrznych, marynarki wojennej i piechoty morskiej. Dodatkowo Amerykanie liczą na zebranie ostatecznych zamówień na co najmniej kilkaset maszyn od państw sojuszniczych. W dalszym ciągu problemem trapiącym konstrukcję są usterki techniczne, które opóźniają proces finalizacji prac i odkładają w czasie rozpoczęcie produkcji seryjnej. Z tego względu Pentagon zdecydował się nawet na obniżenie wymagań wydajnościowych stawianych samolotom (Kłopoty F-35, 2012-03-10).

Pomimo przeciągających się w czasie problemów technicznych,  utrudniających dokończenie prac rozwojowych F-35, Pentagon zadecydował  już o wyborze bazy wojsk lotniczych, która w przyszłości stanie się  centrum szkoleniowym dla przyszłych pilotów Lightningów. Wybór padł na  Luke Air Force Base w Arizonie / Zdjęcie: USAF

Problemy techniczne stały się też przyczyną systematycznego wzrostu kosztów całkowitych wdrożenia, budowy i eksploatacji F-35, które sięgają już 1,45 bln USD (F-35 dużo, dużo droższe, 2012-03-30). Z tego względu wiele państw biorących udział w programie Joint Strike Fighter, rezygnuje lub też zmniejsza liczbę zamawianych samolotów (46 czy 52 norweskie F-35A?, 2012-04-18; Mniej włoskich F-35, 2012-02-14; Mniej holenderskich F-35, 2012-04-16). Nie wszystkich jednak odstraszają problemy techniczne związane z finalizacją programu JSF. Na początku br. turecki minister obrony poinformował, że jego kraj rozważa zakup 100 F-35A (Turcja chce kupić 100 F-35, 2012-02-24).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.