Podpisana 24 sierpnia ramowa umowa o zakupie przez Szwajcarię 22 myśliwców Saab JAS-39E/F Gripen, została powiązana ze zobowiązaniem szwedzkiego rządu o zakupie dla własnych wojsk lotniczych 40-60 samolotów tego typu.
Umowa, której sygnatariuszami byli przedstawiciele szwajcarskiej agencji zamówień wojskowych Armasuisse oraz szwedzkiej agencji eksportu wojskowego FXM, jest kontynuacją poprzednich porozumień i kluczowym elementem przygotowań do podpisania ostatecznej umowy o zakupie najnowszej, opracowywanej dopiero wersji Gripenów. Określa ona dokładnie warunki finansowania transakcji, terminy realizacji, specyfikację techniczną, kwestie dotyczące infrastruktury naziemnej i warunków szkolenia. Szerszą informację ma przedstawić jutro minister obrony Ueli Maurer. Dodajmy jednak, że wcześniejsze wypowiedzi szefa resortu obrony wskazują, że koszt zakupu zamknie się kwotą 3,3 mld USD, a dostawy zostaną zrealizowane w latach 2015-2018 (Referendum w sprawie Gripenów?, 2012-08-22).
Jednocześnie rząd Szwecji zapewnił Szwajcarów, że podjął ostateczna decyzję o zakupie dla własnych wojsk lotniczych 40-60 JAS-39E/F (w wyniku modernizacji używanych obecnie egzemplarzy). Kwestia ta nie była do niedawna przesądzona, a władze rozpatrywały aż 7 wariantów związanych z przyszłością myśliwców wielozadaniowych (Bezzałogowy Gripen?, 2012-08-21). Stwierdzono jednak, że stworzenie kolejnej odmiany Gripenów będzie najbardziej korzystne. Także dlatego, że pozwoli rozbić koszty wdrożenia nowego modelu, z uwzględnieniem zamówienia szwajcarskiego.
Według doniesień szwedzkiej prasy, rodzime Gripeny wejdą do służby w 2023 i pozostaną w niej przynajmniej 20 lat. Dla przeprowadzenia projektu zakłada się zwiększenie rocznych budżetów wojskowych Szwecji o równowartość 45 mln USD w 2013 i 2014, a później o ok. 30 mln USD.