Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Sąd odebrał zarządowi premie

Lotnictwo cywilne, 28 sierpnia 2012

Amerykański sąd upadłościowy zabronił wypłat nagród dla 9 członków władz Hawker Beechcrafta, którzy za sfinalizowanie umowy z chińskim inwestorem przyznali sobie nieco ponad 5,3 mln USD.

Beechcraft King Air 350ER, jeden z kilkunastu modeli amerykańskiej spółki, której oferta zawiera w sobie pełną gamę samolotów lotnictwa ogólnego, od Beechcrafta Barona 36 dla 5-6 osób o maksymalnej masie startowej ok. 1,7 t, po luksusowego, odrzutowego Hawkera 4000 dla 10-12 osób o masie niemal 18 t / Zdjęcie: Hawker Beechcraft

Hawker Beechcraft, podobnie jak zdecydowana większość producentów samolotów lotnictwa ogólnego, odczuwał skutki obecnego kryzysu. Dla branży oznaczał on zmniejszenie liczby produkowanych maszyn o ponad połowę (Gorzej być nie może?, 2011-08-08).

Załamanie sektora doprowadziło do bankructwa lub zawieszenia działalności przez wiele małych podmiotów. Duże były w stanie przetrwać kryzys, jednak w USA doszło do serii spektakularnych przejęć, najpierw przez spółki z Bliskiego Wschodu, potem z ChRL. Inwestorzy z tego drugiego państwa wykupili m.in. tak utytułowane przedsiębiorstwa jak Cirrus Aircraft czy producenta silników Continentala (Nie będzie Chińczyk..., 2011-03-16).

W przypadku Hawker Beechcrafta długo utrzymywano w tajemnicy fatalną sytuację finansową, eksponując sukcesy tej części spółki, która realizowała zlecenia wojskowe. Ostatecznie jednak, ze względu na długi, które przekroczyły 2 mld USD, władze przedsiębiorstwa musiały ogłosić upadłość. Działanie to – w pierwszej fazie – pozwala na zamrożenie spłat wierzytelności i jest tradycyjnie wykorzystywane do przeprowadzenia restrukturyzacji, zwolnień (część praw pracowniczych i związków zawodowych jest wtedy zawieszona) lub zmian właścicielskich.

W odniesieniu do Hawker Beechcrafta udało się znaleźć inwestora chińskiego, mało znaną Beijing Superior Aviation Technology (która powstała w wyniku przejęcia w 2009 przez chiński fundusz inwestycyjny… amerykańskiego dostawcy podzespołów lotniczych Superior Aviation). Nowy właściciel zobowiązał się do spłaty wymaganych przez prawo 80% kwoty zadłużenia, czyli 1,79 mld USD, co jest faktyczną kwotą zakupu cywilnej części Hawker Beechcrafta. Proces przejęcia nie został jeszcze sfinalizowany: wymaga wpłaty środków finansowych i uzyskania zgód władz administracyjnych.

9 osób z władz Hawker Beechcrafta, łącznie z prezesem i wiceprezesami, za znalezienie inwestora przyznali sobie nagrody. Ze względu na sprzeciw przedstawicieli załogi i rady nadzorczej zmniejszyli jej kwotę do 5,328 mln USD. Uznali, że są to wydatki nadzwyczajne i nie będą podlegały kontroli sądu upadłościowego. Stało się jednak inaczej. Sędzia uznał nagrodę w obecnej sytuacji spółki za niedopuszczalną i niezgodną z prawem. Pozwolił sobie także w uzasadnieniu wyroku na bardzo krytyczną ocenę zachowania wszystkich 9 osób.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.