Przedstawiciele Korea Aerospace Industries (KAI) poinformowali o otrzymaniu certyfikatu typu dla myśliwca FA-50. Otwiera to drogę do pierwszych dostaw. Podstawowym użytkownikiem samolotów będą koreańskie wojska lotnicze.
Certyfikacja myśliwca odbyła się 31 października, jednak południowokoreański producent poinformował o niej dopiero wczoraj. Przyznanie FA-50 odpowiedniego dokumentu zostało przeprowadzone przez jedną z komisji rządowej agencji zamówień wojskowych (DAPA).
Przyznany certyfikat był pierwszym tego typu dokumentem otrzymanym przez południowokoreański wojskowy samolot z przeznaczeniem bojowym. Wcześniej DAPA zdecydowała się na certyfikację innego produktu KAI, samolotu szkolenia podstawowego KT-1, co umożliwiło jego sprzedaż do takich państw jak Indonezja, Turcja czy Peru (KAI KT-1 dla Peru, 2012-11-07).
KAI liczy, że przyznanie FA-50 certyfikatu zwiększy jego szanse eksportowe. Do tej pory samolot został zamówiony przez południowokoreańskie wojska lotnicze. Pod koniec 2011 Seul zdecydował się na zakup 20 FA-50 za równowartość ok. 600 mln USD (Korea Płd. kupiła 20 FA-50, 2012-01-07).
FA-50 jest wersją bojową samolotu szkolenia zaawansowanego T-50. Myśliwiec jest wyposażony w radiolokator Elta Systems EL/M-2032 i łącze taktyczne standardu Link 16. Może przenosić uzbrojenie o masie do 4500 kg: kierowane i niekierowane pociski rakietowe oraz bomby o korygowanej trajektorii, w tym Boeing JDAM i Textron CBU-97 SFW.
Według KAI, FA-50 ma być tańszą alternatywą i dopełnieniem floty F-15 i F-16, a w przyszłości również F-35.