Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Certyfikat Sharkletów

Lotnictwo cywilne, 04 grudnia 2012

Airbus poinformował o uzyskaniu certyfikatu dla nowych końcówek skrzydeł typu Sharklet zaprojektowanych dla samolotów pasażerskich rodziny A320neo.

A321 z testowanymi końcówkami skrzydeł typu Sharklet / Zdjecie: Airbus

Zaprojektowane przez Airbus Sharklet uzyskały certyfikat europejskich władz lotniczych EASA (European Aviation Safety Agency). Wydarzenie poprzedziła seria lotów testowych A320, napędzanych silnikami CFM International CFM56 i IAE V2500. W obydwu przypadkach producentowi udało się udowodnić deklarowany spadek zużycia paliwa. W najbliższych miesiącach trwać będzie dalsze testowanie Sharkletów przy wykorzystaniu innych jednostek napędowych montowanych na samolotach rodziny A320, w tym m.in. Pratt & Whitney PW1000G.

Sharklety mają ok. 2,5 metra wysokości i zastąpią obecnie stosowane końcówki skrzydeł. Ich wykorzystanie ma zapewnić zmniejszenie zużycia paliwa, nawet o 3,5%. Dodatkowo przełoży się to redukcję emisji dwutlenku węgla o ok. 700 t rocznie w przeliczeniu na 1 samolot. To z kolei pozwoli na uniknięcie opłat ekologicznych, które UE zdecydowała się nałożyć na linie lotnicze operujące w europejskiej przestrzeni powietrznej (Europejczycy przeciwko opłacie, 2012-03-12).

W kwietniu br., Airbus zaprezentował pierwszy testowy A320 (MSN 5098) wyposażony w Sharklety (Pierwszy przedseryjny A320 z Sharkletami, 2012-04-28). Z kolei we wrześniu producent poinformował, że pierwszym użytkownikiem pasażerskich A320 z zamontowanymi Sharkletami będzie malezyjska AirAsia (Pierwsze A320 z Sharkletami do końca 2012, 2012-09-12). Planuje się, że odbierze ona swojego pierwszego A320 z Sharkletami jeszcze w br.

Uzyskanie certyfikacji ze strony EASA wyprzedza o kilka tygodni wydanie podobnego dokumentu przez amerykańskie władze lotnicze, FAA (Federal Aviation Administration).

Sharklety mają być standardowo montowane na wszystkich egzemplarzach samolotów pasażerskich generacji neo. Ze względu na duże zainteresowanie klientów samolotami Airbusa wyposażonymi w nowe końcówki skrzydeł, za ich montaż odpowiedzialne będą 3 zakłady produkcyjne: w Hamburgu, Tiencin i Tuluzie. W przyszłości produkcja ma rozpocząć się też na terenie USA.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.