Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

HNLMS Friesland na Karaibach

Marynarka wojenna, 30 stycznia 2013

Okręt patrolowy typu Holland, HNLMS Friesland (P842) udał się w kierunku Karaibów, gdzie przez 4 miesiące będzie nadzorował wody przybrzeżne terytoriów zależnych Holandii.

HNLMS Friesland (P842) wychodzi z portu w Den Helder. Pomimo przystosowania okrętu do bazowania śmigłowca NH90 NFH, w 4-miesięczną misję na Karaiby patrolowiec udał się wyposażony w Aérospatiale SA 316 Alouette III. Wiropłaty NHI nie osiągnęły jednak pełnej gotowości bojowej

Okręt skierowano do długotrwałej misji w niespełna tydzień po jego oficjalnym wprowadzeniu do służby. Celem jego operacji, poza ochroną karaibskich terytoriów zależnych Holandii, będzie udział w realizowanej przy współpracy z USA operacji zwalczania przemytu narkotyków w tym regionie świata. Operując jako okręt bazowy, patrolowiec będzie gościł na swoim pokładzie m.in. oficerów specjalnych oddziałów antynarkotykowych (Law Enforcement Detachment) US Coast Guard.

W czasie stacjonowania na Karaibach HNLMS Friesland zostanie czasowo podporządkowany regionalnemu dowództwu Koninklijke Marine. Jest ono zlokalizowane na terenie bazy morskiej Parera na wyspie Curaçao. W jego skład wchodzi 500 żołnierzy i cywilnych pracowników wojska, a także pododdział piechoty morskiej. Jego zadaniem jest ochrona terytoriów wchodzących w skład Antyli Holenderskich, pozostających w różnej formie zależności politycznej od Holandii.

HNLMS Holland (P840) z zamontowanym masztem Thalesa (Thales Sensor Integrated Mast). Mieści on w sobie radary – w tym ze skanowaniem fazowym – dozoru przestrzeni powietrznej, śledzenia celów i wykrywania obiektów morskich, a także systemy łączności. HNLMS Friesland powinien zostać doposażony w taki maszt na początku 2014 / Zdjęcia: MO Holandii

HNLMS Friesland (P842) to jeden z czterech dużych okrętów patrolowych typu Holland (Początek budowy Hollanda, 2008-12-10). Koninklijke Marine zdecydowało się na ich zakup w 2005. Za budowę patrolowców odpowiadały stocznie w Vissigen (HNLMS Holland, HNLMS Zeeland) i Damen Shipyard Galati (HNLMS Friesland, HNLMS Groningen) w Rumunii pod nadzorem projektanta: Schelde Naval Shipbuilding. Odpowiednie porozumienie w tej sprawie zostało zawarte w grudniu 2007.

Jednostki mają 108 m długości, 16 m szerokości i wyporność rzędu 3 750 t. Rozwijają prędkość maksymalną do 21,5 w. Zasięg przy 15 w wynosi 9 260 km. Ich uzbrojenie składa się m.in. z jednej armaty morskiej Oto Melara kalibru 76 mm, jednego systemu obrony bezpośredniej Oto Melara Marlin WS kalibru 30 mm, wkm-ów kalibru 12,7 mm oraz armatki wodnej. Dodatkowo z pokładów patrolowców operować mogą śmigłowce morskie w tym zakupiony przez Holandię NH90 w wersji NATO Frigate Helicopter (NFH) (Holenderskie NH90 na wzburzonym morzu, 2012-09-21).

Okręty patrolowe typu Holland – ze względu na wielkość – to właściwie fregaty. Jednak charakter stawianych im zadań spowodował ograniczenie uzbrojenia, co skompensowano m.in. możliwością zabierania na pokład ok. 100 osób – żołnierzy formacji specjalnych lub np. uchodźców czy rozbitków.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.