Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Autor: Piotr Buchman

W Polsce przywracanie zabytkowych samolotów do stanu lotnego nadal jest zjawiskiem niecodziennym. Jeszcze bardziej niezwykłe jest przywracanie do stanu lotnego samolotów odrzutowych. Z tym większą satysfakcją informujemy, że dzięki ciężkiej pracy mechaników zatrudnionych przez Fundację Polskie Orły, 26 maja 2010 na lotnisku Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie do swojego pierwszego cywilnego lotu wystartował specjalny SB Lim-2 SP-YNZ.

Kołowanie na start po  wykonaniu pierwszego przerwanego startu, w tle  płyta postojowa z samolotami TS-11 Iskra / Zdjęcie: Piotr Buchman

Samoloty Lim-1 i Lim-2 produkowano w naszym kraju w latach 1950., na licencji radzieckiego MiGa-15 i MiGa-15bis. Limy były wówczas jednymi z pierwszych myśliwców odrzutowych w polskim lotnictwie wojskowym. Szybko stały się też podstawowym wyposażeniem naszego lotnictwa wojskowego, wydatnie przyczyniając się do rozwoju ośrodków przemysłu lotniczego w Polsce - zwłaszcza zakładów w Mielcu. Wersja dwumiejscowa SB Lim-1 i SB Lim-2 powstawała głównie z przebudowy samolotów jednomiejscowych. Łącznie powstało około 500 egzemplarzy SB Lim-2. Właśnie na Limach szkoliły się całe pokolenia polskich pilotów. Po wycofaniu ze służby wiele SB Limów trafiło za granicę do prywatnych kolekcji, gdzie utrzymywane są w stanie lotnym. W Polsce nie zachował się żaden Lim, ani SB Lim zdatny do lotu. Jednak niedawno sytuacja się zmieniła.

Trzy lata temu Fundacja Polskie Orły podjęła się przywrócenia do stanu lotnego jedno- i dwumiejscowego Lima-2. Najpierw zaczęto remont jednomiejscowego Lima-2, wyprodukowanego w 1955. Ponieważ stan techniczny samolotu był dobry, dość szybko udało się uruchomić silnik i zaprezentować widzom pikniku w Góraszce w 2007 kołowanie tego samolotu po płycie lotniska. Później przyszedł czas na starszy egzemplarz dwumiejscowy.

PIERWSZE ŻYCIE

Samolot o numerze fabrycznym 1A06006 został wyprodukowany w WSK Mielec we wrześniu 1953, jako Lim-1 i w czasie swojej służby przeszedł dwie przebudowy. Pierwszą do wersji SB Lim-1 wykonały w 1962 Lotnicze Zakłady Remontowe Nr 2 w Bydgoszczy. Te same zakłady w 1974 podczas remontu głównego przebudowały samolot do wersji SB Lim-2.

W oparciu o drugą Książkę Płatowca, wystawioną po pierwszej przebudowie samolotu, możemy ustalić duży fragment z jego 37-letniej eksploatacji. W tym czasie samolot służył między innymi w 58. LPSz Dęblin, 5. Pomorskim PLMSz Bydgoszcz, 6. PLMB Piła, 28. PLM Słupsk, 13. PLM Łęczyca, 17. EL Poznań, 8. PLMB Mirosławiec, 32. PLRT Sochaczew, 38. PLSzB Modlin, służbę swą kończąc z nalotem ogólnym 2703 godziny w 7. PLS MW w Siemirowicach.

Po zakończeniu eksploatacji trafił na Wystawę Sprzętu Lotniczego i Wojskowego mieszczącej się na łódzkim lotnisku Lublinek, której właścicielem był Jerzy Lewandowski. W 2000 do swoich zbiorów pozyskała go Fundacja Polskie Orły.

REMONT

Prace remontowe rozpoczęły się w 2007. W następnym roku, na wniosek Fundacji, złożony na ręce dyrektora Departamentu Techniki Lotniczej Urzędu Lotnictwa Cywilnego, powołany został zespół roboczy, który swoim nadzorem objął prace związane z przywróceniem do pełnej eksploatacji samolotu SB Lim-2 nr 1A06006 w kategorii Specjalny.

Prace związane z odbudową rozpoczęto od całkowitego demontażu samolotu i usunięcia z niego wszystkich powłok malarskich oraz przeprowadzenia dokładnej weryfikacji wszystkich części. Należało ocenić stan techniczny silnika, agregatów zabudowanych na płatowcu i silniku, przewodów metalowych oraz wykonać przegląd całości konstrukcji samolotu wraz z jego pokryciem pod kątem występowania korozji.

więcej w numerze


Skrzydlata Polska - 07/2010
Drukuj Góra