Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Autor: Marcin Przeworski

Trzynaście lat temu, w czerwcu 1997, świat po raz pierwszy usłyszał ich oficjalną nazwę. Wcześniej - choć regularnie brali udział w pokazach lotniczych na terenie Finlandii, prezentując umiejętności i profesjonalizm pilotów Fińskich Wojsk Lotniczych - nigdy nie występowali pod jakimkolwiek oficjalnym szyldem. Dziś Midnight Hawks są już na świecie znaną marką, a ich nazwa wymieniana jest często w jednym rzędzie z tak sławnymi zespołami akrobacyjnymi jak brytyjski Red Arrows czy francuski Patrouille de France.

Zespół pokazowy Midnight Hawks to aktualnie jedyna grupa tego typu  w fińskim lotnictwie wojskowym. Podczas grupowego pokazu odległości  pomiędzy poszczególnymi samolotami zespołu oscylują w okolicach zaledwie  1 metra... / Zdjęcie: Marcin Przeworski

Fiński zespół pokazowy Midnight Hawks od samego początku swego istnienia nierozerwalnie związany jest z historią bazy lotniczej w Kauhava, gdzie mieści się m.in. Akademia Wojsk Lotniczych szkoląca młodych adeptów lotnictwa. To tam właśnie, zgodnie z wieloletnią tradycją, każdego roku w czerwcu, organizowany jest Midnight Sun Airshow, który pomyślany był początkowo jako nieformalne pokazy, dostępne jedynie dla rodzin lotników i mieszkańców najbliższych miejscowości, a które, w konsekwencji niespodziewanie rosnącego zainteresowania miłośników lotnictwa, przekształciły się po kilku latach w sporą imprezę. Rokrocznie bierze w niej udział nawet kilkadziesiąt tysięcy ludzi - w tym entuzjaści lotnictwa wojskowego z zagranicy. Są to dość nietypowe pokazy, gdyż tradycyjnie rozpoczynają się o godzinie... 19:00, a kończą dopiero... po północy, gdyż w tym czasie w Finlandii właśnie o tej porze robi się dopiero ciemno. Stąd wzięła się pierwsza część oficjalnej nazwy zespołu, który - jako przysłowiowy gwóźdź programu - zawsze występował na koniec pokazów, tuż po północy (midnight - z ang. północ).

Drugi element nazwy zespołu związany jest nierozerwalnie z typem samolotu na jakim latają występujący piloci, czyli szkolnych BAE Hawk Mk.51 i Mk.51A (hawk - z ang. jastrząb).

NIE TYLKO HAWKI

Tak piloci jak i ich samoloty należą do Skrzydła Szkolnego, które stacjonuje właśnie w Kauhava. W sumie w zespole lata pięć samolotów, ale w pokazach udział biorą tylko cztery - piąty zawsze pełni rolę samolotu zapasowego. Hawki te nie są jakoś specjalnie przystosowane do występów w zespole i nie mają nawet tak charakterystycznego dla innych grup pokazowych jaskrawego malowania. Wręcz przeciwnie. Wszystkie noszą standardowy kamuflaż stosowany na tym typie samolotu w Fińskich Wojskach Lotniczych, a jedynym, z daleka widocznym wyróżnikiem, są 40-centymetrowe żółte numery, naklejane na stateczniki pionowe poszczególnych egzemplarzy krótko przed występem. Te, które biorą udział w pokazach w powietrzu mają numery od 1 do 4, natomiast zapasowy zawsze nosi numer 7. Podobno dlatego, iż fińscy lotnicy życzyliby sobie dwóch dodatkowych samolotów w zespole, czyli numerów 5 i 6...

Jednak nie zawsze w użyciu były Hawki. Wcześniej do lotów pokazowych wykorzystywano, będące w wyposażeniu jednostki, samoloty szkolne SAAB Safir i Fouga Magister, a potem zaprojektowane w latach 1970. fińskie samoloty szkolenia podstawowego Valmet Vinka. Kiedy na początku lat 1980. do służby weszły odrzutowe Hawki, przez pewien czas równolegle istniały dwa zespoły pokazowe - jeden latający właśnie śmigłowymi Vinkami, a drugi odrzutowymi Hawkami. Ten ostatni jest już jednak jedyną formacją pokazową Fińskich Wojsk Lotniczych.


Skrzydlata Polska - 08/2010
Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.