Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Autor: Santiago Rivas, Juan Carlos Cicalesi

W grudniu 2009 Brazylijskie Siły Powietrzne stały się kolejnym użytkownikiem sławnej rodziny śmigłowców bojowych Mi-24 i piątym w Ameryce Łacińskiej, użytkującym ten typ. Jako nowi strażnicy Amazonki śmigłowce będą miały za zadanie kontrolowanie nielegalnych działań handlarzy narkotyków, przemytników, terrorystów i innego rodzaju przestępców.

Mi-35PN czyli  AH-2 Sabre w barwach lotnictwa wojskowego Brazylii / Zdjęcie:  FAB/Johnson Barros

Dżungla Amazonki, największy las deszczowy świata, jest doskonałą kryjówką dla grup przestępczych i obszarem ich przemieszczania się z miejsca na miejsce. Dżungla, chociaż prawie w całości znajduje się w Brazylii, zajmuje też część terytoriów Peru, Kolumbii, Wenezueli, Ekwadoru i obu Gujan. Dlatego też jest używana przez nielegalne grupy jako korytarz do przemieszczania się z jednego kraju do drugiego w ukryciu przed siłami porządkowymi tych krajów. Do lat 1990. strefa ta nie była kontrolowana, była więc stale używana do podróżowania przez handlarzy narkotyków i przemytników oraz grupy terrorystyczne. Była też używana przez kolumbijskich partyzantów do przekraczania granic w ucieczce przed siłami ochrony porządku.

KONKURS

Aby kontrolować przestrzeń powietrzną Amazonii, rząd Brazylii stworzył system SIVAM wykorzystujący samoloty AEW & C, Elint i Comint, lekkie samoloty szturmowe Super Tucano i bojowe samoloty odrzutowe. Ponieważ jednak nadal trudno było zwalczać operacje naziemne, w 2007 BAF ogłosiło konkurs na zakup śmigłowców bojowych i średnich śmigłowców transportowych, powiększając jednocześnie flotę Blackhawków 7/8 Grupy Lotniczej, zastępując nimi używane dotychczas Belle UH-1H, w liczbie 10 maszyn, w bazie Manaus. W konkursie na śmigłowiec transportowy zaproponowano Mi-171W, EH-101 Merlin i EC-725. Konkurs został w końcu anulowany, po podpisaniu przez rząd umowy z Eurocopterem na budowę 50 egzemplarzy EC-725 w krajowych zakładach Helibras. 18 z nich zostanie dostarczonych lotnictwu wojskowemu, zaczynając od 2011.

W konkursie na śmigłowiec bojowy udział wzięły Tiger Eurocoptera, AgustaWestland AW-109LUH (lekki śmigłowiec wielozadaniowy) i Mi-35M. W 2008 wybrano konstrukcję rosyjską, która zdobyła kontrakt na 12 egzemplarzy, z dostawą od 2009. Kontrakt ten oznacza dla Brazylii dwie ważne rzeczy: po pierwsze jest to pierwszy poważny zakup sprzętu rosyjskiego, po drugie - państwo demonstruje wzrost obecności militarnej w Amazonii, potwierdzając zainteresowanie władz likwidacją nielegalnej działalności na tym terenie.

więcej w numerze


Skrzydlata Polska - 10/2010
Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.