Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Autor: Bartosz Głowacki

Jak wiadomo, przetarg na samoloty szkolno-bojowe dla Sił Powietrznych wchodzi w decydującą fazę. Już wkrótce MON ma ogłosić, które z proponowanych konstrukcji zostaną zakwalifikowane do etapu negocjacji związanych ze szczegółową ofertą. Jedną z nich jest włoski M-346 Master (Mistrz), z możliwościami którego Skrzydlata Polska miała okazję zapoznać się w macierzystej wytwórni.

Pierwszy prototyp M-346 Master startuje z lotniska w Venegono. Obecnie  trwają jego próby w locie na poligonie Decimomanu na Sardynii / Zdjęcie:  Bartosz Głowacki

Producentem M-346 jest przedsiębiorstwo Alenia Aermacchi, którego główną siedzibą są zakłady w Venegono Superiore, leżące ok. 40 km na północny zachód od Mediolanu. Obecnie przedsiębiorstwo, które wchodzi w skład koncernu Finmeccanica, skupia swoją działalność na produkcji, obsłudze technicznej i remontach samolotów dla potrzeb Aeronautica Militare Italiana (AMI, włoskich wojsk lotniczych) oraz produkcji elementów gondoli silnikowych dla samolotów cywilnych (Airbus A318/319/320/321, A330, A340 i A380, ARJ-21, Embraer 170, Dassault Falcon 900/2000/7X i Suchoj Super Jet) i zespołów samolotów wojskowych (m.in. belek uzbrojeniowych i owiewek dla Eurofightera, pylonów dla Tornado oraz skrzydeł transportowców C-27J). W Venegono produkuje się też wyposażenie naziemne - zestawy hydrauliczne, elektryczne i klimatyzacji oraz pomocnicze zespoły napędowe przeznaczone dla samolotów i śmigłowców wojskowych.

Powierzchnia wytwórni wynosi 274 tys. m2, z czego 124 tys. m2 stanowią hale i hangary. Na terenie zakładów mieszczą się laboratoria, warsztaty i tunele aerodynamiczne. Tuż obok znajduje się także lotnisko, współużytkowane z miejscowym aeroklubem. Liczba zatrudnionych wynosi 1800 osób.

Samoloty szkolne i szkolno-bojowe, produkowane dotychczas przez Aermacchi - SF-260, S-211, MB-326 i MB-339, zostały sprzedane w liczbie około 2000 egzemplarzy do 40 krajów na całym świecie. Najnowszym produktem przedsiębiorstwa jest M-346 Master. Pierwsze egzemplarze seryjne tej konstrukcji zaprezentowano publicznie pod koniec ub.r.

Linia produkcyjna M-346 jest jedną z najnowocześniejszych w świecie. Wprawdzie Włosi nazywają ją ruchomą, ale bardziej odpowiednie wydaje się określenie rekonfigurowalna. Wszystkie przyrządy, urządzenia i proces produkcji zostały od podstaw zaprojektowane przez inżynierów i technologów z Alenia Aermacchi. W trakcie prac projektowych uwzględniono doświadczenia z różnych gałęzi przemysłu, a także wiedzę zdobytą podczas budowy prototypowych i przedseryjnych egzemplarzy M-346. Proces wytwarzania opracowano w taki sposób, aby zapewnić spełnienie wymagań co do optymalnego wykorzystania możliwości zakładu, obniżenia kosztów i wysokiej jakości, nie zapominając o innowacyjności. Szczególną wagę przyłożono do ergonomii, bezpieczeństwa, logistyki i kontroli, wybierając zarówno rozwiązania sprawdzone, jak i nowatorskie. Doskonałymi przykładami zastosowania najnowocześniejszych technologii są samodzielny system transportowy i laserowy układ pomiarowy, zapewniające najwyższy poziom bezpieczeństwa i nadzorowania procesu produkcji.


Skrzydlata Polska - 04/2011
Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.