Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Autor: Paweł Kłosiński

Pierwsza połowa listopada 2010. Nad warszawskim lotniskiem Babice nisko wiszą szare stratusy, z których pada nieprzyjemna mżawka. Z wieży ledwo widać obiekty bezpośrednio graniczące z lotniskiem. W takiej aurze personel techniczny przygotowuje do lotu dwa śmigłowce - transportowego Mi-8T oraz lżejszego, pomalowanego na srebrno Sokoła. Oba wiropłaty są własnością Zarządu Lotnictwa Głównego Sztabu Policji Komendy Głównej Policji.

Desant z Sokoła / Zdjęcie: Paweł Kłosiński

Po kilkunastu minutach na drodze kołowania prowadzącej do wieży spod hangarów pojawia się kilka samochodów. Nie oznakowane pojazdy terenowe oraz busy. Z samochodów wyskakują młodzi mężczyźni, na kombinezonach pokrytych plamami szaro-burego kamuflażu mają założone uprzęże wysokościowe. Ostatnim zatrzymującym się w okolicy śmigłowców jest czerwony transporter. Jako jedyny nosi znamiona użytkownika. Białe litery na burtach obwieszczają wszem i wobec, że samochód należy do Krynickiej Grupy Górskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego. Jego pasażerowie wyraźnie odróżniają się od pozostałych. Wszyscy odziani są w charakterystyczne stroje górskich ratowników.

Powodem wizyty wszystkich tych ludzi na lotnisku, w tak nieprzychylny pod względem pogody dzień, są ćwiczenia uzupełniające z zastosowania wysokościowych technik ratowniczych oraz ratownictwa z pokładu śmigłowców, dla wyznaczonych instruktorów ratownictwa klasycznego, speleologicznego i ratownictwa z powietrza Biura Operacji Antyterrorystycznych Komendy Głównej Policji, a także ratowników Górskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego. Ćwiczenia te są kontynuacją działań szkoleniowych, realizowanych wcześniej na południu Polski. Wówczas nie było możliwe przeprowadzenie wspólnego treningu z lotnikami, gdyż warunki atmosferyczne uniemożliwiły przylot śmigłowca z Warszawy. Teraz jednakże, mimo ocierania się o dopuszczalne minima, wyznaczające margines bezpieczeństwa tego rodzaju zadań, istnieje szansa nadrobienia przynajmniej niektórych zaległych elementów.


Skrzydlata Polska - 04/2011
Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.