Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Autor: Paweł Kłosiński

W grudniu ubiegłego roku pierwszych pięciu członków Ochotniczej Straży Pożarnej z Baranowa, Milanówka i Międzyborza, leżących koło Grodziska Mazowieckiego, otrzymało uprawnienia do pilotowania wiatrakowców Xenon 2. Kolejnych czterech strażaków OSP kończy szkolenie lotnicze.

Szkolenie strażaków OSP realizowane było na Xenonie będącym własnością  spółki Aviation Artur Trendak. Po zakończeniu nauki, każdy ze świeżo  upieczonych pilotów ma możliwość wylatania tygodniowo 1 godziny celem  podtrzymania nabytych umiejętności / Zdjęcie: Paweł Kłosiński

Jak to się stało, że Ochotnicza Straż Pożarna rozpoczyna wiatrakowcową przygodę? Aby prześledzić tę historię należałoby się cofnąć do połowy ubiegłego roku. Wówczas to, z dość niespodziewaną wizytą, wpadł po raz pierwszy do Jaktorowa wicepremier Waldemar Pawlak. Poprosił o zapoznanie z właściwościami i możliwościami produkowanego tam autożyra.

Wkrótce po tym spotkaniu polityk PSL, w wywiadzie dla jednego z tygodników ujawnił, że jest zafascynowany wiatrakowcami. Dał temu wyraz, odbywając kilkakrotnie podróże tym statkiem powietrznym (między innymi oglądał z powietrza postęp prac przy budowie odcinka autostrady między Łodzią a Warszawą, a media ogłosiły, że przyleciał nim również na krajową konwencję PSL, odbywającą się w podwarszawskich Otrębusach).

Dzięki rekomendacji wicepremiera, będącego jednocześnie prezesem Zarządu Głównego ZOSP RP, w początkach drugiej połowy 2011 rozpoczęto prace nad stworzeniem Pilotażowego programu wykorzystania ultralekkich statków powietrznych do monitorowania zagrożeń na terenach wielkoobszarowych. Nie można powiedzieć, że inicjatywa ta spotkała się z gorącym aplauzem. Rzecznik prasowy Państwowej Straży Pożarnej Paweł Frątczak, w wypowiedzi dla Rzeczpospolitej z czerwca 2011 stwierdził: Nie spotkałem się z tym, by wiatrakowce były używane przez którąkolwiek ze straży pożarnych na świecie. Politycy zaś zaczęli wytykać wicepremierowi lobbowanie na rzecz konkretnej firmy (podobnie działo się w sytuacji, gdy Waldemar Pawlak wypowiadał się o Toyocie Pirus).


Skrzydlata Polska - 03/2012
Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.