Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Autor: Edward Margański

Pisząc o Śląskim Centrum Naukowo-Technologicznym Przemysłu Lotniczego nie sposób nie zacząć od tradycji miejsca, gdzie ono powstało, oraz działalności już paru pokoleń lotników z tym miejscem związanych, a więc Bielskiem, a szerzej Podbeskidzkim. Zupełnym przypadkiem nadchodzi właśnie okrągła setna rocznica, gdy na niebo Bielska-Białej (a ściślej Białej, gdyż były to kiedyś dwa oddzielne miasta) pojawił się pierwszy samolot i to samolot pilotowany przez samego hrabiego Michała Scipio del Campo (13 października 1912). Ten pierwszy kontakt mieszkańców Podbeskidzia z lotnictwem pięknie zaowocował, gdyż w całym następnym stuleciu wiele się tu w temacie awiacji działo.

Zdjęcie wykonane latem tego roku pokazuje, że wybudowane w imponującym tempie Śląskie Centrum Naukowo-Technologiczne Przemysłu Lotniczego stanowi – wraz z widocznym w tle Bielskim Parkiem Technologicznym Lotnictwa, Przedsiębiorczości i Innowacji – swego rodzaju ośrodek wsparcia innowacyjności w zakresie wykorzystania materiałów kompozytowych w lotnictwie, a także w innych dziedzinach przemysłu / Zdjęcie: via Edward Margański

Czytelnikom Skrzydlatej Polski nie trzeba przypominać przedwojennych i powojennych osiągnięć lotniczych na Podbeskidziu. Dość powiedzieć, że dla co najmniej paru pokoleń lotników Bielsko-Biała to stolica polskiego szybownictwa. Cóż, było... Ale najważniejsze, że nadal jest. Dalej w Bielsku-Białej powstają nowe konstrukcje lotnicze, a trudno sobie wyobrazić, aby z innego niż Aleksandrowice lotniska w Polsce wystartowało więcej prototypów samolotów, czy szybowców do swego pierwszego lotu. Innymi słowy magia miejsca, zaangażowanie i profesjonalizm żyjących tu ludzi spowodował, że mimo faktu zaprzestania działalności Zakładu Szybowcowego PZL Bielsko od ok. dziesięciu lat nadal z bielskich lotnisk startują nowe konstrukcje.


Skrzydlata Polska - 10/2012
Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.