Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Autor: Wojtek Matusiak, Włodzimierz Wawrzecki

13 czerwca 2010 na warszawskim lotnisku Babice dwóch weteranów Polskich Sił Powietrznych miało okazję zasiąść za sterami Spitfire’a, którym niemal 70 lat wcześniej latali pod niebem Anglii. Kiedy 92-letni Jerzy Mencel zajął miejsce w fotelu pilota, nie namyślając się wiele zamknął drzwiczki kabiny ze słowami No to, do widzenia!, jakby miał zamiar wystartować do kolejnego lotu tym myśliwcem.

No to, do widzenia! – mówi Jerzy Mencel, zamykając drzwiczki kabiny Spitfire’a VB nr BM597 na lotnisku Babice w Warszawie 13 czerwca 2010. W 1942 i 1943 kilkanaście razy pilotował ten konkretny samolot w Dywizjonie 317 / Zdjęcie: Mirosław Czaplicki

28 sierpnia br., kiedy obchodziliśmy Święto Lotnictwa, a nad Warszawą defilowały samoloty Sił Powietrznych, w dalekiej Anglii pan Jerzy wyruszył w swój ostatni lot...

Jerzy Mencel urodził się 6 kwietnia 1918 w Poddębicach i ze swoim rodzinnym miastem czuł się związany przez całe życie, mimo że po wojnie osiadł na obczyźnie.

Maturę uzyskał w 1936 w Państwowej-Szkole Techniczno-Przemysłowej w Łodzi, w której kształcił się w farbiarstwie. Z przemysłem włókienniczym i barwieniem tkanin miał późnej zawodowo do czynienia przez wiele powojennych lat.

Po maturze zgłosił się ochotniczo do odbycia obowiązkowej służby wojskowej. Ukończył Szkołę Podchorążych Rezerwy Lotnictwa, stanowiącą ówcześnie część SPL w Dęblinie. Wśród jego kolegów w SPRL byli i inni późniejsi wybitni lotnicy PSP na Zachodzie, m.in. Jerzy Damsz, Józef Gil, Gustaw Radwański, Bolesław Własnowolski i Józef Wójcik. Po ukończeniu SPRL, jako kapral podchorąży rezerwy miał przydział mobilizacyjny do 3. Pułku Lotniczego w Poznaniu, gdzie przeszkolił się następnie w pilotażu samolotów myśliwskich PZL P.11. W 1939 został zatrudniony jako cywilny instruktor pilotażu w Centrum Wyszkolenia Lotnictwa nr 1 w Dęblinie. Oprócz Polaków, szkolił także bułgarskich pilotów myśliwskich, w związku z zakupem przez ten kraj myśliwców PZL.


Skrzydlata Polska - 10/2012
Drukuj Góra