Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Solar Impulse nad USA

Lotnictwo cywilne, 03 maja 2013

Dziś rozpoczyna lot nad USA zasilany energią słoneczną szwajcarski motoszybowiec Solar Impulse. Z San Francisco w Kalifornii ma w ciągu 2 miesięcy dotrzeć do Nowego Jorku.

Solar Impulse nad mostem Golden Gate w San Francisco w czasie lotu testowego 23 kwietnia / Zdjęcie: Solar Impulse

W ubiegłym tygodniu Solar Impulse wykonał loty testowe. Później został wystawiony w NASA Ames Research Center na lotnisku Moffett dla szerokiej publiczności. Organizowano nawet specjalne wycieczki uczniów pobliskich szkół.

Planowany od roku (Solar Impulse w USA?, 2012-12-31) lot Across America 2013 rozpoczyna się dziś z zachodniego wybrzeża USA, z San Francisco w Kalifornii. Start został zaplanowany na 6:00 czasu lokalnego (13:00 UTC). Pierwsze międzylądowanie ma nastąpić po północy w Phoenix w Arizonie. Później Solar Impulse poleci do Dallas w Teksasie i Saint Louis w Missouri. Końcowe etapy to Waszyngton DC i Nowy Jork, gdzie motoszybowiec ma dotrzeć na początku lipca. W każdym etapowym mieście planowany jest ponad tygodniowy postój i prezentowanie Solar Impulse widzom, którzy wykupią bilety. Lot sponsorowany jest przez Solvay, Schindlera, Bayer MaterialScience, Swiss Re Corporate Solutions, SunPower i Konfederację Szwajcarską.

Planowana trasa lotu Solar Impulse nad USA: Moffett Airfield (Mountain View, Kalifornia), Sky Harbor International Airport (Phoenix, Arizona), Dallas/Fort Worth International Airport (Dallas, Teksas), Lambert-St. Louis International Airport (St. Louis, Missouri), Dulles International Airport (Waszyngton DC), John F. Kennedy International Airport (Nowy Jork) / Rysunek: Solar Impulse

Ze względu na wytrzymałość pilotów, czas przebywania w powietrzu Solar Impulse w czasie kolejnych etapów lotu nie będzie przekraczać 24 godzin. Pilotów będzie na zmianę dwóch – 54-letni pilot balonowy (z zawodu psychiatra) Bertrand Piccard i były pilot wojskowy, 60-letni Andre Borschberg. Ich najważniejszą rolą będzie takie wyznaczanie trasy przelotu, by uzyskiwać maksymalne nasłonecznienie i unikanie zbyt dużych turbulencji, które mogą być groźne dla delikatnej konstrukcji motoszybowca.

Solar Impulse ma rozpiętość 63,4 m, zbliżoną do Jumbo Jeta – Boeinga 747, a waży tyle co niewielki samochód – 1,6 t. Jego baterie słoneczne zawierają 12 tysięcy ogniw. W sprzyjających warunkach może utrzymywać się w powietrzu 3 doby (Trzy dni w kokpicie, 2012-02-20). Prędkość przelotowa Solar Impulse wynosi 70 km/h, a pułap maksymalny 9 km.

Program budowy Solar Impulse rozpoczął się w 2003. W 2010 (Solar Impulse wylądował, 2012-07-24) zasilany energią słoneczną motoszybowiec (HB-SIA) wykonał pierwszy w historii lot dzienno-nocny trwający 26 godzin. Do tej pory sponsorzy wsparli program kwotą 140 mln USD.

Twórcy Solar Impulse już planują kolejne przedsięwzięcie. W 2015 ma nim być lot dookoła świata. Budowa samolotu nowej generacji (HB-SIB) już się rozpoczęła.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.