Konsorcjum ATR poinformowało dziś o uzyskaniu certyfikatu ETOPS 120, przyznanego przez EASA (Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego) dla samolotów ATR 42-600 i ATR 72-600.
Przyznanie dokumentu oznacza, że najnowsze samoloty turbośmigłowe komunikacji regionalnej, produkowane przez francusko-włoskie konsorcjum mogą wykonywać loty o wydłużonym zasięgu (Extendend range Twin OPerationS), a w przypadku awarii jednego z silników samolot może kontynuować lot przez kolejne 120 minut, w celu dotarcia do odpowiedniego portu lotniczego i bezpiecznego lądowania na jego terenie.
ATR 42-600 i ATR 72-600 są jedynymi samolotami komunikacji regionalnej z napędem turbośmigłowym, które mogą wykonywać operacje ETOPS 120.
W praktyce pozwala to na wykonywanie lotów pomiędzy dwoma destylacjami, trwających 4 h, a tym 2 h po starcie, a następnie, w razie awarii silnika – kolejne 2 h do lotniska zapasowego. Jest to szczególnie ważne w przypadku operowania nad dużymi akwenami morskimi, np. z portów leżących na wyspach Polinezji Francuskiej, czy rozległymi niezamieszkałymi obszarami, jak Syberia, gdzie odległość pomiędzy dwoma najbliższymi lotniskami może wynosić nawet 2 tys. km.
Uzyskany dokument jest już kolejnym certyfikatem przyznanym ATR serii -600 w ostatnich tygodniach (ATR -600 na warunki polarne, 2013-06-06, Certyfikat FAA dla ATR serii -600, 2013-04-30).