Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

ETOPS 120 dla ATR serii -600

Lotnictwo cywilne, 07 czerwca 2013

Konsorcjum ATR poinformowało dziś o uzyskaniu certyfikatu ETOPS 120, przyznanego przez EASA (Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego) dla samolotów ATR 42-600 i ATR 72-600.

Uzyskanie certyfikatu ETOPS 120 przez ATR 42-600 i ATR 72-600 oznacza, że użytkownicy starszych wersji (na zdjęciu ATR 72-500 Cebu Pacific) będą mogli wymienić je na nowsze samoloty i uruchomić kolejne połączenia dalekodystansowe / Zdjęcie: ATR

Przyznanie dokumentu oznacza, że najnowsze samoloty turbośmigłowe komunikacji regionalnej, produkowane przez francusko-włoskie konsorcjum mogą wykonywać loty o wydłużonym zasięgu (Extendend range Twin OPerationS), a w przypadku awarii jednego z silników samolot może kontynuować lot przez kolejne 120 minut, w celu dotarcia do odpowiedniego portu lotniczego i bezpiecznego lądowania na jego terenie.

ATR 42-600 i ATR 72-600 są jedynymi samolotami komunikacji regionalnej z napędem turbośmigłowym, które mogą wykonywać operacje ETOPS 120.

W praktyce pozwala to na wykonywanie lotów pomiędzy dwoma destylacjami, trwających 4 h, a tym 2 h po starcie, a następnie, w razie awarii silnika – kolejne 2 h do lotniska zapasowego. Jest to szczególnie ważne w przypadku operowania nad dużymi akwenami morskimi, np. z portów leżących na wyspach Polinezji Francuskiej, czy rozległymi niezamieszkałymi obszarami, jak Syberia, gdzie odległość pomiędzy dwoma najbliższymi lotniskami może wynosić nawet 2 tys. km.

Uzyskany dokument jest już kolejnym certyfikatem przyznanym ATR serii -600 w ostatnich tygodniach (ATR -600 na warunki polarne, 2013-06-06, Certyfikat FAA dla ATR serii -600, 2013-04-30).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra