Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

HII potwierdza termin chrztu CVN 78

Marynarka wojenna, 12 lipca 2013

Odpowiadająca za budowę amerykańskich atomowych lotniskowców typu Gerald R. Ford, Huntington Ingalls Industries (HII) potwierdziła termin chrztu pierwszego z serii okrętów, przyszłego USS Gerald R. Ford (CVN 78).

USS Gerald R. Ford (CVN 78) na terenie stoczni Newport News Shipbuilding (NNS) w czasie montażu mostka. Po jego wejściu do służby, okręt zastąpi wycofany z linii w grudniu 2012 atomowy USS Enterprise (CVN 65) / Zdjęcie: NNS

Nadanie imienia pierwszemu z serii 10 nowych atomowych lotniskowców US Navy odbędzie się 9 listopada br. Okręt ochrzczony zostanie jako USS Gerald R. Ford (CVN 78) (Postęp w pracach nad USS Gerald R. Ford, 2013-04-17). Nazwa ta będzie jednocześnie określać cały typ budowanych jednostek.

Co istotne, na jesieni CVN 78  ma też zostać zwodowany (Wodowanie USS Gerald R. Ford jesienią, 2013-05-08).  Przypomnijmy, że według pierwotnych założeń, ceremonia ta miała odbyć się latem br. Jej termin został jednak przesunięty o kilka miesięcy ze względu na opóźnienia w montażu poszczególnych elementów konstrukcji okrętu. Wynikają one ze zmian konstrukcyjnych wprowadzanych przez przyszłego użytkownika, US Navy, już w trakcie prac produkcyjnych.

Temat lotniskowców typu Gerald R. Ford został w ostatnich dniach zdominowany także przez informację o możliwym wzroście kosztów budowy drugiego z serii okrętów, przyszłego USS John F. Kennedy (CVN 79) (Budowa USS John F. Kennedy, 2013-03-26). Według raportu opublikowanego jeszcze w maju przez związane z parlamentem biuro kontroli rządu (Government Accountability Office), US Navy powinna wstrzymać się z zaplanowanym na sierpień zleceniem dalszych prac projektowych odpowiadającej za budowę CVN 79, a podlegającej HII, stoczni Newport News Shipbuilding (NNS).

Powodem są błędy konstrukcyjne oraz brak pewności co do skuteczności wybranych rozwiązań konstrukcyjnych lotniskowców, wykryte w trakcie budowy CVN 78. W ocenie GAO niezbędna jest realizacja szeregu dalszych prób przyszłego wyposażenia pokładowego okrętów, w tym m.in. zestawów radarowych. Dopiero wówczas marynarka wojenna USA powinna zdecydować się na zlecenie dalszych prac projektowych nad USS John F. Kennedy.

Krytycznie wobec stanowiska GAO wypowiada się sam zainteresowany, US Navy. W ocenie jej przedstawicieli, takie rozwiązanie przyczyni się jedynie do wzrostu kosztów całkowitych budowy CVN 79, nawet na poziomie 600 mln USD rocznie. Już teraz szacowane są one na 11,3 mld USD, co stanowi wyraźny wzrost w stosunku do przedstawionej przez Pentagon w 2008 kwoty 8,1 mld USD.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.