Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Przetargowy problem z naprawą Beryli

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, 26 marca 2014

4. Rejonowa Baza Logistyczna unieważniła przetarg na naprawę i modyfikację karabinków Beryl. Pozornie przyczyną była zbyt wysoka cena zaproponowanej usługi, ale tak naprawdę zawiniła procedura.

Testowanie subkarabinka wz. 96C Mini Beryl w Fabryce Broni / Zdjęcie: Remigiusz Wilk

Przetarg na naprawę i modyfikację karabinków automatycznych wz. 96 Beryl został ogłoszony 24 stycznia 2014. Umowa miała obejmować remont oraz dostosowanie w latach 2014-2016 około 4750 egzemplarzy broni do standardu wz. 96C z zestawem szyn w miejscu łoża, kolbą o regulowanej długości i powiększonymi manipulatorami (Kolejna naprawa i modernizacja Beryli, 2014-01-27).

Zgłosił się tylko jeden oferent, radomska Fabryka Broni, która zaproponowała za wykonanie usługi 18,64 mln zł. Przetarg został unieważniony 12 marca 2014, ponieważ wojsko chciało na ten cel przeznaczyć maksymalnie 16,5 mln zł. A zatem zaproponowana kwota przekraczała budżet zarezerwowany na ten cel. Proste dzielenie wskazywałoby, że za naprawę i modyfikację jednego karabinka Łucznik zażyczył sobie ponad 3,9 tys. zł. To ponad 80% ceny nowego Beryla w wersji wz. 96C i budziło duże kontrowersje.

Przedstawiciele Fabryki Broni pytani o tak wysoką cenę, zwrócili uwagę na zmienione zapisy przetargowe, w porównaniu do bardzo podobnego postępowania na remont i modernizację Beryli, podpisanego rok temu.

W 2013 stan techniczny każdego karabinka wysyłanego do Łucznika do naprawy był oceniany i weryfikowany przez pracowników FB oraz żołnierzy z Rejonowego Przedstawicielstwa Wojskowego (RPW). Następnie wspólnie zatwierdzano zakres remontu poszczególnych egzemplarzy. Tym samym cena za naprawę była w każdym przypadku inna i zależna od rzeczywistego stanu broni.

Zgodnie z umową remont główny zawsze obejmował wymianę lufy i zamka na nowe, niezależnie od stopnia ich rzeczywistego zużycia. Reszta komponentów podlegała jednak reperacji lub była zastępowana tylko wówczas, gdy zachodziła taka potrzeba. Elementy niepotrzebne po modyfikacji z wersji wz. 96A do wz. 96C były komisyjnie, przy udziale przedstawicieli RPW, niszczone i utylizowane. I to niezależnie, czy były to istotne części broni (w rozumieniu ustawy o broni i amunicji), czy też nie. Każdy wyremontowany przez Łucznika karabinek był objęty 1,5-roczną gwarancją.

Wraz ze zmianą osób odpowiedzialnych za procedury przetargowe w 4. Rejonowej Bazie Logistycznej zmieniły się zasady postępowań. Po pierwsze, przetarg nie był już dokonywany w trybie negocjacji z jednym wykonawcą, będącym producentem broni, mającym pełne prawa do jej remontu oraz modyfikacji, jak też wymagane do tego technologie. To jest ważny punkt, bo od strony prawnej tylko Fabryka Broni – i nikt inny – może naprawiać karabinki wz. 96. W 2014 roku do przetargu mógł się do niego zgłosić każdy, kto tylko pochwalił się wykonaniem podobnej umowy o wartości minimum 3 mln zł. Niekoniecznie ten, kto broń zna, wytwarza i od lat naprawia, choć trudno sobie wyobrazić potencjalnego rywala Łucznika.

Po drugie, zrezygnowano z… oceny stanu technicznego każdego karabinka wysyłanego do remontu. Przedsiębiorstwo zgłaszające się do przetargu miało, bez możliwości sprawdzenia rzeczywistego zużycia broni, oszacować zbiorczy zakres napraw. Nic więc zatem dziwnego, że nie chcąc być oskarżony o działania na szkodę przedsiębiorstwa, Łucznik założył najczarniejszy scenariusz. Zaproponował za remont taką cenę, jakby każdy Beryl był niemal doszczętnie zniszczony. To z oczywistych względów, przekroczyło wojskowy budżet przeznaczony na wykonanie naprawy i modyfikacji.

Z prawnego punktu widzenia postępowanie obu stron jest właściwe. Przedstawiciele 4. Rejonowej Bazy Logistycznej nie popełnili odstępstwa od procedur przetargowych (choć Łucznik mógłby zgłosić protest dotyczący kwestii posiadania praw do technologii naprawy), tak a nie inaczej formułując zapisy. Fabryka Broni zaproponowała cenę zgodną ze swoim interesem, minimalizującą ryzyko niedoszacowania kosztów remontu. Tyle tylko, że obie strony rozminęły się w oczekiwaniach. W praktyce stracony został czas i zmarnowano wysiłek kilkunastu ludzi zaangażowanych w przetarg. Przy okazji radomski zakład został przedstawiony w złym świetle, jako domagający się zawyżonych kwot za naprawę podstawowego uzbrojenia indywidualnego polskiego żołnierza.

Wiadomo, że w przyszłości obie strony siądą do negocjacji. Albo wojsko zgodzi się – skądinąd w swoim własnym interesie! – do oceny stanu technicznego każdej broni przeznaczonej do remontu, albo Łucznik opracuje algorytm statystyczny, szacujący średnią cenę naprawy, na podstawie zakresu prac wykonanych przy poprzedniej umowie. Obniży to tym samym koszt całej procedury do akceptowanych granic. Pytanie tylko, czy nie można było zrobić tak od razu?


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.