Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Zmagazynowane Apache

Lotnictwo wojskowe, 23 marca 2015

Wielka Brytania zmagazynowała 16 śmigłowców uderzeniowych Apache AH.1.

Najnowsze plany rządu w Londynie zakładają, że w linii pozostanie 50 śmigłowców uderzeniowych WAH-64 Apache Longbow AH.1 / Zdjęcie: MO W. Brytanii

Po zakończeniu działań bojowych na terenie Afganistanu rząd w Londynie podjął decyzję o zmagazynowaniu 16 śmigłowców uderzeniowych WAH-64 Apache Longbow AH.1. Oznacza to, że obecnie Army Air Corps (AAC, lotnictwo brytyjskich wojsk lądowych) dysponuje 50 wiropłatami tego typu, wchodzącymi w skład 5 squadronów (eskadr) AAC – 653. (szkolenia operacyjnego), 662. i 663. podporządkowanych 3. (Attack) Regiment oraz 656. i 664. podporządkowanych 4. (Attack) Regiment.

W. Brytania zakupiła 67 AH.1 w 1996. Dostawy sprzętu zrealizowano w latach 1998-2004. Osiem śmigłowców dostarczył bezpośrednio Boeing, a resztę zmontowano w zakładach Westland Helicopters (obecnie AgustaWestland). W odróżnieniu od wersji amerykańskiej, w WAH-64 zabudowano rodzime silniki Rolls-Royce`a oraz wiele urządzeń pokładowych, w tym łączności. Jeden śmigłowiec został utracony w Afganistanie we wrześniu 2008.

Oficjalne stanowisko brytyjskiego resortu obrony mówi, że wycofanie 16 WAH-64 ze służby zostało zaplanowane kilka lat wcześniej (Przyszłość brytyjskich Apache, 2012-12-05). Zmagazynowane Apache AH.1 mają posłużyć jako źródło części zamiennych, zwłaszcza kluczowych elementów, dla pozostałych śmigłowców tego typu.

Londyn analizuje aktualnie możliwości zapewnienia przedłużenia służby WAH-64 co najmniej do 2040. W listopadzie 2014 opublikowano zapytanie od informację w sprawie przebudowania brytyjskich Apache, odpowiadających standardowi AH-64D Longbow Block 1, do wersji AH-64E Guardian (Więcej AH-64E dla US Army, 2015-01-29). Wartość przedsięwzięcia szacuje się na 1 mld GBP (ok. 5,7 mld zł).

Według tygodnika Jane’s możliwe jest, że modernizacja będzie polegała na zabudowaniu silników i wyposażenia z eksploatowanych obecnie Apache AH.1 w nowo wyprodukowanych płatowcach. Flight donosi o zaciętej rywalizacji pomiędzy dwoma potencjalnymi dostawcami wiropłatów – Boeingiem i AgustąWestlandem. Zakup sprzętu za Atlantykiem w ramach Foreign Military Sales jest preferowany przez rząd Jej Królewskiej Mości i z oczywistych względów odpowiada Amerykanom. Z kolei brytyjsko-włoskie przedsiębiorstwo przekonuje, że korzystniejsze będzie rozwiązanie analogiczne do wdrożonego poprzednio.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.