Bezzałogowiec MQ-4C Triton wykonał pierwszy lot z nowym radarem.
18 kwietnia w bazie Patuxent River specjaliści NAVAIR i Northrop Grumman rozpoczęli próbne loty morskiego rozpoznawczego bezzałogowego statku latającego MQ-4C Triton. Na jego pokładzie zabudowano nowy wielofunkcyjny radar obserwacyjny MFAS (Multi-Function Active Sensor) z anteną fazowaną.
Urządzenie to ma umożliwić MQ-4C dookólną obserwację dużych obszarów morza, jednocześnie wykrywając zjawiska pogodowe, jak burze i huragany oraz wykrywając, klasyfikując, śledząc i identyfikując różnego rodzaju obiekty. W trakcie pierwszego etapu prób sprawdzono działanie MFAS w podstawowym trybie pracy – obserwacji powierzchni morza (MSS). – Naszym głównym celem było przetestowanie nowego radiolokatora, ale badaliśmy też charakterystyki aerodynamiczne bezzałogowca oraz łącza informacyjne – powiedział ppłk Glenn Roux, szef programu prób w locie, z eskadry doświadczalnej VX-20. – Lot był bardzo owocny. Wciąż analizujemy dane i przygotowujemy się do następnych prób – dodał ppłk Roux.
Oprócz w/w MFAS, na pokładzie Tritona zabudowany jest też zestaw czujników optoelektronicznych pozwalających na rejestrowanie zdjęć i filmów, środki wsparcia elektronicznego umożliwiające identyfikację i lokalizację nieprzyjacielskich radiolokatorów oraz automatyczny układ identyfikacji wykrywający i śledzący jednostki morskie, wyposażone w transpondery.
Dotychczas prototypowe MQ-4C wykonały 42 loty próbne (Drugi Triton oblatany, 2014-10-17). Pomyślne testy wyposażenia pokładowego będą miały kluczowe znaczenie dla podjęcia przed końcem br. decyzji o rozpoczęciu produkcji małoseryjnej Tritonów. Producent spodziewa się, że US Navy zamówi 70 MQ-4C. Zgłoszenie wstępnej zdolności operacyjnej wersji wyposażonej we wspomniane wcześniej urządzenia planowane jest w maju 2018. Natomiast Triton zdolny do wykrywania sygnałów nadawanych w pasmach niskiej i wysokiej częstotliwości ma wejść do służby latem 2022.