Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Wznowienie produkcji silników NK-32

Przemysł zbrojeniowy, Lotnictwo wojskowe, 12 lutego 2016

Samarskie przedsiębiorstwo produkcji silników (SDP) Kuzniecow planuje wyprodukowanie do końca br. 5 silników NK-32. Jeden z nich ma posłużyć do przeprowadzenia prób certyfikacyjnych, a 4 do napędu strategicznego bombowca o zmiennej geometrii skrzydeł Tu-160. Według informacji kierownictwa zakładów, testy certyfikacyjne pierwszego NK-32 mają rozpocząć się już wkrótce.

SDP Kuzniecow prowadzi remonty silników do wszystkich rosyjskich bombowców strategicznych – NK-32, NK-25 i NK-12. Jednocześnie rozpoczęło przygotowania do produkcji silników NK-32. Jej wznowienie jest związane z przedłużeniem eksploatacji bombowców Tu-160. Są one sukcesywnie remontowane i modernizowane.

W SDP Kuzniecow od roku trwa przygotowanie stanowisk do produkcji i testów silników. Budowana jest też nowa galwanizernia, spełniająca światowe standardy ekologiczne i wymagania bezpieczeństwa pracy. Program modernizacji wytwórni jest wart 1,773 mld rubli (81 mln zł).

Niedawno Ministerstwo Obrony FR podjęło decyzję o wznowieniu produkcji samych bombowców Tu-160 (Wznowienie produkcji Tu-160?, 2015-03-20). Ich głównym dostawcą ma być OAO Tupolew, ale w programie uczestniczy kilkadziesiąt innych przedsiębiorstw. Niektóre z nich muszą przygotować produkcję komponentów wytwarzanych wcześniej przez inne, już nie istniejące podmioty. Dostawa pierwszego nowo wyprodukowanego i gruntownie zmodernizowanego Tu-160 jest planowana na najpóźniej 2023. 2 lata wcześniej ma zostać oblatany prototyp. MO FR planuje zamówić 50 Tu-160M2.

Wiceminister ON FR, Jurij Borisow poinformował, że resort przykłada szczególna wagę do uruchomienia produkcji Tu-160M2. Ma to być całkowicie nowy samolot w stosunku do standardowego Tu-160, który został zaprojektowany ok. 40 lat temu. Borisow ocenia, że jego efektywność bojowa będzie 2,5 razy większa od pierwowzoru. Głównie ze względu na nowoczesną, cyfrową awionikę oraz nowy zestaw uzbrojenia. Nieoficjalnie wiadomo, że w grę wchodzi także zbudowanie samolotu w wersji bardzo ciężkiego myśliwca, który miałby wspierać z bezpiecznej odległości standardowe samoloty myśliwskie, przenoszące niewielkie ilości uzbrojenia w wewnętrznych komorach dla zachowania charakterystyk stealth. Ta wersja oznaczona jest jako Tu-160P.

Naddźwiękowy bombowiec strategiczny Tu-160 znajduje się w uzbrojeniu rosyjskiego (wcześniej – sowieckiego) lotnictwa od 1987. To największy i najcięższy samolot bojowy w dziejach światowego lotnictwa. Wśród pilotów nazywany jest Białym łabędziem (Rosyjskie bombowce nad Syrią, 2015-11-19; Oblot zmodernizowanego Tu-160, 2014-11-20; Tu-160 ponownie w Wenezueli, 2013-10-29; Rekordowy lot 2 Tu-160, 2010-06-09).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.