Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

120-mm amunicja ćwiczebna z Mesko

Przemysł zbrojeniowy, Wojska lądowe, 27 lutego 2016

Inspektorat Uzbrojenia rozpoczął negocjacje z Mesko w sprawie 3-letnich dostaw podkalibrowej amunicji ćwiczebnej 120 mm x 570 do czołgów Leopard 2A4 i 2A5.

Nabój scalony 120 mm x 570 z pociskiem ćwiczebnym podkalibrowym ze smugaczem (APFSDS-T-TP)dostosowany do strzelania z 120-mm armaty Rheinmetall L/44 wprowadzono do uzbrojenia w 2008. Amunicja służy do szkolenia załóg w prowadzeniu ognia do celów punktowych znajdujących się na dystansie do 2,5 km / Zdjęcie: Katarzyna Przepióra/DGRSZ

Wojsko zamierza w latach 2016-2018 zamówić 9 tys. nabojów 120 mm x 570 z ćwiczebnym przeciwpancernym pociskiem podkalibrowym ze smugaczem, z czego 6 tys. w ramach podstawowego zamówienia i 3 tys. w opcji. Amunicja ma zostać dostarczona do Składu Potok, podległego 4. Regionalnej Bazie Logistycznej Wrocław. To kolejne zakupy nabojów czołgowych do Leopardów 2 dokonane w Mesko (Modernizacja Pionek i umowa na amunicję, 2014-11-12; MESKO dostarczy amunicję 120 mm, 2014-09-29; 4 kontrakty Bumaru Amunicja, 2013-01-04).

Uzasadnieniem procedury negocjacyjnej bez uprzedniej publikacji ogłoszenia o zamówieniu, jest zamówienie amunicji (opisanej w karcie katalogowej jako 120x570 mm nabój z pociskiem podkalibrowym typ APFSDS-T-TP ćwiczebnym) wprowadzonej do uzbrojenia Wojska Polskiego 4 stycznia 2008 poleceniem Szefa Inspektoratu Wsparcia nr 1/SŚB/08.

Skarb Państwa nie ma praw majątkowych do dokumentacji technicznej naboju, a pozyskanie amunicji od innego dostawcy, niż Mesko, wymagałoby wprowadzenia nowych danych balistycznych do komputerów systemów kierowania ogniem czołgów. To z kolei, jak uzasadnia Inspektorat Uzbrojenia, jest niemożliwe z powodu zaprogramowania maksymalnej liczby danych i braku wolnych gniazd umożliwiających wpięcie sterownika kolejnego typu amunicji.

W związku z tym, wojsko musi wznowić dostawy u dotychczasowego wykonawcy. Zmiana dostawcy wymusiłaby nabywanie materiałów o innych właściwościach technicznych, co powodowałoby niekompatybilność i nieproporcjonalne duże trudności techniczne w ich użytkowaniu.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.