Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Zhuhai 2016: Publiczny debiut J-20

Lotnictwo wojskowe, 03 listopada 2016

Podczas salonu w Zhuhai przelotnie pokazano chińskie samoloty bojowe J-20.

Para J-20 podczas pokazu w locie inaugurującego tegoroczną wystawę w Zhuhai / Zdjęcie: Army Times

Zapowiadany od dłuższego czasu debiut samolotu bojowego J-20, opracowanego samodzielnie przez inżynierów z ChRL okazał się niespełna 60-sekundowym przelotem. Para J-20 pojawiła się nad terenem wystawy w Zhuhai podczas ceremonii otwarcia.

Obydwa samoloty miały nowy szary kamuflaż, mający według niektórych źródeł dowodzić, że weszły już do służby w Wojskach Lotniczych Armii Ludowo-Wyzwoleńczej ChRL. Natomiast numery taktyczne J-20 mają świadczyć, że wyprodukowano już 11 samolotów tego typu. Zachodni analitycy przewidują, że J-20 mogą osiągnąć wstępną zdolność bojową w 2017-2018 (Pierwsza eskadra J-20 w 2017, 2016-02-14).

Chińskie media podkreślają, że opracowanie J-20 stawia ten kraj na równi z USA i FR, które jako jedyne w świecie skonstruowały samodzielnie wielozadaniowe samoloty bojowe stealth (odpowiednio F-22 i F-35 oraz T-50 PAK FA). Chińczycy unikają jednak bezpośrednich porównań, twierdząc, że F-22, przeznaczony do wywalczenia i utrzymania dominacji w powietrzu został już sprawdzony w rzeczywistych warunkach bojowych. Natomiast J-20 został skonstruowany jako samolot do zwalczania dużych okrętów (np. lotniskowców).

Chen Hu, redaktor naczelny magazynu World Military Affairs uważa, że pokaz J-20 podczas wystawy w Zhuahi był tak krótki, ponieważ jest to najnowocześniejszy samolot bojowy ChRL, zawierający wiele tajnych technologii, który nie będzie oferowany na eksport. Hu twierdzi, że ma to być sygnał dla świata, pokazujący, iż Chińczycy opanowali już sztukę konstruowania samolotów stealth, jednak wciąż daleko im do dorównania w tej dziedzinie USA.

Zagadką pozostaje natomiast los innego chińskiego samolotu tej klasy, J-31 (FC-31), pokazanego w Zhuhai 2 lata temu. Początkowo twierdzono, że ma być on przeznaczony wyłącznie na eksport, jednak producentowi udało się zdobyć tylko jedno zamówienie, od Pakistanu.

Według niepotwierdzonych informacji Chińczycy pracują obecnie nad zmodernizowaną wersją FC-31. Mówi się też, że Rosjanie mają dostarczyć dla jego potrzeb unowocześniony silnik RD-93, rozwijający ciąg ok. 100 kN, który byłby zastosowany w pakistańskich FC-31 i JF-17. Trwają też prace nad alternatywnym zespołem napędowym – rodzimym WS-13E, o ciągu ok. 90 kN (Zhuhai 2014: FC-31 dla Pakistanu, 2014-11-13).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.