Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

J-31 tylko na eksport

Lotnictwo wojskowe, 26 września 2013

Nowy chiński myśliwiec stealth – J-31, będzie produkowany na eksport, a nie dla potrzeb rodzimych sił zbrojnych. Informację taką ujawnił adm. Zhang Zhaozhong w wywiadzie dla dziennika People Daily.

Zdjęcie: chinesemilitaryreview

Kiedy pierwszy prototyp J-31 ujrzał światło dzienne we wrześniu ub.r. w prasie zachodniej pojawiły się spekulacje, że istnienie nowego samolotu zostało ujawniono celowo, gdyż tym samym czasie w wielu chińskich miastach trwały protesty związane z planami wykupu przez Japonię od prywatnego właściciela spornych wysp Senkaku / Diaoiu na Morzu Wschodniochińskim. Innym powodem miała być wizyta w ChRL sekretarza obrony USA Leona Panetty. Przypomnijmy, że pierwszy lot J-20 odbył się w czasie pobytu w Pekinie poprzednika Panetty, Roberta Gatesa (J-20 w powietrzu!, 2011-01-11).

Ostatecznie J-31 wzbił się w powietrze 31 października 2012 (Pierwszy lot chińskiego myśliwca J-31, 2012-10-31), a kilka tygodni później, po salonie lotniczym w Zhuhai, który odbył się w listopadzie tego samego roku, nadeszły wieści pochodzące z oficjalnych źródeł. Według nich chińskie siły zbrojne nie są zainteresowane nabyciem J-31 i nie skonstruowano go, aby konkurował z J-20.

Jedna z hipotez zakładała, że J-31 to demonstrator technologii, budowany z funduszy wojskowych. Inna mówiła, że projekt Shenyang Aircraft Company jest wprawką dla kadry inżynierskiej i przemysłu przed skonstruowaniem jeszcze nowocześniejszego statku powietrznego. Natomiast jeden z przemysłowców znających chińskie realia stwierdził, że powodem powstania J-31 była konieczność dania zajęcia nadmiarowi inżynierów z wytwórni w Shenyang.

Według kolejnej teorii  J-31 jest studium nad nowym samolotem pokładowym dla lotniskowca Liaoning – świadczy o tym dwukołowe podwozie przednie. Jest to jednak sprzeczne z postępowaniem chińskich sił zbrojnych, które ściśle strzegą swoich tajemnic i nie lubią ujawniać nowych typów sprzętu przeznaczonego do wdrożenia.

Wywiad, jakiego udzielił dziennikowi People Daily adm. Zhang Zhaozhong, wykładowca Narodowego Uniwersytetu Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej, rozwiewa wszelkie wątpliwości. Według niego J-31 będzie produkowany wyłącznie na eksport, a nie dla potrzeb rodzimych sił zbrojnych. Co za tym idzie, nie będzie też myśliwcem pokładowym, bazującym na nowych chińskich lotniskowcach.

J-31 będzie przeznaczony na sprzedaż dla sojuszników i strategicznych partnerów Pekinu, jak np. Korea Pn. czy Iran jako alternatywa dla konstrukcji zachodnich – twierdzi adm. Zhang Zhaozhong. Można spodziewać się też, że z okazji chętnie skorzystają i nabędą J-31 kraje przeciwne amerykańskiej polityce lub objęte embargiem technologicznym, jak Pakistan lub Wenezuela, ponieważ spowoduje to wzrost ich prestiżu na arenie międzynarodowej.

Należy też pamiętać, że Chińczycy mogą pochwalić się skonstruowaniem samolotu wielozadaniowego JF-17 Thunder / FC-1 Xiaolong, wspólnie z Pakistanem (Eksportowe szanse JF-17, 2012-05-29). Niewykluczone więc, że zaoferują udział w projekcie partnerom zagranicznym, którzy wyłożyliby część funduszy.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.