Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Ibis dla MOSG

Przemysł zbrojeniowy, Lotnictwo cywilne, Marynarka wojenna, 02 grudnia 2016

Robot pirotechniczny Ibis został 30 listopada oficjalnie przekazany Morskiemu Oddziałowi Straży Granicznej.

Zasadniczym problemem na lotniskach są porzucone przez właścicieli bagaże – likwidacja pozostawionej walizki została zaprezentowana podczas przeprowadzonego na lotnisku pokazu możliwości robota pirotechnicznego Ibis, znajdującego się w wyposażeniu MOSG / Zdjęcie: Przemysław Gurgurewicz

Klucze do konsoli sterowania robotem komendantowi oddziału kontradm. SG Piotrowi Stockiemu przekazał wojewoda pomorski Dariusz Drelich. Ibis wykorzystywany będzie przez funkcjonariuszy Placówki SG w Gdańsku do działań związanych z rozpoznaniem i neutralizacją zagrożeń minowo-pirotechnicznych. Do placówki trafił już pod koniec października, przez ostatni miesiąc trwało szkolenie obsługi (Wyróżnienie dla Komendanta MOSG, 2016-05-31).

Na stałe robot stacjonować będzie w międzynarodowym porcie lotniczym im. Lecha Wałęsy w Gdańsku-Rębiechowie. Urządzenie wyprodukowane przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP w Warszawie kosztowało 1,045 mln zł i zostało sfinansowane z funduszy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, przeznaczonych na utrzymanie przejść granicznych.

Ibis to duży robot o masie 300 kg. Sześciokołowe podwozie, z niezależnym napędem na każde z kół, pozwala na poruszanie się w trudnym terenie (pochyłości do 35°, przechyły do 25°) z maksymalną prędkością 10 km/h. Pojazd ma manipulator z wysuwanym ramieniem o zasięgu działania do 3 m i możliwości ruchu w każdej płaszczyźnie. Dzięki mocy napędu jest także zdolny do samodzielnego przesunięcia samochodów osobowych, a nawet dostawczych (Akcesoria do walki z zagrożeniami CBRN, 2016-04-26).

W skład zestawu wchodzi także drugi niewielki pojazd o masie 1,5 kg. Jest to taktyczny robot miotany (TRM, można go rzucić na odległość 15-20 m, z wysokości do 9 m) wyposażony w kamerę, mikrofon i oświetlenie. Służy on do obserwacji zasadniczego urządzenia w miejscach, gdzie jest ono niewidoczne ze stanowiska operatora, a także do samodzielnych działań rozpoznawczych w miejscach trudno dostępnych dla większego robota. TRM może z łatwością przemieszczać się pod podwoziami pojazdów, ułatwiając ich kontrolę pirotechniczną (TRM 2.0 dla ŚMOSG, 2016-07-08).

Ibis to już drugi robot saperski eksploatowany na gdańskim lotnisku. Pierwszy – gąsienicowy Digital Vanguard – dzięki swoim gabarytom może być używany na pokładach samolotów, jednak ma on mniejszą prędkość i ograniczony udźwig manipulatora, utrudniający wykonywanie zadań minersko-pirotechnicznych w odniesieniu do większych i cięższych przedmiotów. Ibis uzupełnia te braki, ograniczając udział człowieka w działaniach mających na celu neutralizację potencjalnie niebezpiecznych obiektów. Zasadniczym problemem na lotniskach są porzucone przez właścicieli bagaże – likwidacja pozostawionej walizki została zaprezentowana podczas przeprowadzonego na lotnisku pokazu. 

Na podstawie informacji Przemysława Gurgurewicza


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.