US Air Force wybrały 27 września T-X Boeinga i Saaba jako nowy samolot szkolenia zaawansowanego. Innymi konstrukcjami oferowanymi w konkursie były: Lockheed Martin / Korea Aerospace Industries T-50A, Leonardo DRS T-100 (modyfikacja M-346, Master odpala AIM-9L, 2017-12-18), Textron AirLand Scorpion, Stavatti Aerospace Javelin i Sierra Nevada / Turkish Aerospace Industries Freedom Trainer. Northrop Grumman początkowo współpracował z BAE Systems, oferując nową wersję Hawka, następnie stworzył własny projekt, a ostatecznie wycofał się z konkurencji.
Nowy samolot zapewni nowoczesne zdolności szkoleniowe, których potrzebujemy, aby zwiększyć skuteczność działania przyszłych pilotów USAF. Dzięki konkursowi zaoszczędzimy co najmniej 10 miliardów dolarów na programie T-X – powiedziała Heather A. Wilson, Sekretarz Wojsk Lotniczych USA.
Chodzi o wspólną doskonałość w walce, potrzebujemy T-X, aby zoptymalizować szkolenie pilotów naszej rosnącej floty samolotów piątej generacji. Ten samolot umożliwi szkolenie pilotów w sposób podobny do prowadzenia działań bojowych, co ostatecznie zwiększy wspólną skuteczność – dodał szef sztabu USAF gen. David L. Goldfein.
Dzisiejsze ogłoszenie jest kulminacją lat niezmiennego zaangażowania zespołu Boeinga i Saaba. Jest to bezpośredni rezultat naszych wspólnych inwestycji w rozwój systemu opartego na unikalnych wymaganiach US Air Force. Oczekujemy, że T-X będzie najważniejszym programem przez większość tego stulecia – skomentowała Leanne Caret, prezes i dyrektor generalna Boeing Defence, Space and Security.
Wybór ten pozwala naszym dwóm przedsiębiorstwom wywiązać się ze zobowiązania, które wspólnie podjęliśmy prawie pięć lat temu. Jest to duże osiągnięcie w ramach naszej współpracy z Boeingiem i czekam na dostawy pierwszych samolotów dla USAF – podkreślił Håkan Buskhe, prezes i dyrektor generalny Saaba.
Początkowa umowa wartości 813 mln USD (ok. 3 mld zł) obejmuje etap prac inżynierskich i przygotowania produkcji oraz dostawę 5 samolotów i 7 symulatorów. Ostatecznie US Air Force nabędą 351 samolotów T-X (które zastąpią używane obecnie Northrop T-38C Talon), 46 symulatorów i wyposażenie do obsługi naziemnej, za sumę 9,2 mld USD (ponad 33,8 mld zł).
Pierwsze samoloty T-X i symulatory mają zostać dostarczone do Joint Base San Antonio-Randolph w Teksasie w 2023. Kolejnymi ośrodkami wyposażonymi w nowe samoloty będą bazy w Columbus w stanie Mississippi, Laughlin i Sheppard w Teksasie, i Vance w Oklahomie. Dowództwo US Air Force zakłada, że wstępna zdolność operacyjna T-X zostanie zgłoszona do 2024, a całkowita do 2034. Docelowo Amerykanie mogą nabyć łącznie 475 samolotów T-X i 120 symulatorów (Drugi T-X Boeinga i Saaba w powietrzu, 2017-04-25).