Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Niemiecki A400M w roli tankowca

Lotnictwo wojskowe, 10 lipca 2019

Luftwaffe (wojska lotnicze Niemiec) przeprowadziły test zdolności samolotu wielozadaniowego A400M w roli tankowca. Jeden z samolotów tego typu ze składu Lufttransportgeschwader (LTG, skrzydła lotnictwa transportowego) wspiera działania koalicji na Bliskim Wschodzie.

W najbliższym czasie A400M będzie podawał paliwo samolotom koalicji zwalczającej terrorystów na Bliskim Wschodzie / Zdjęcie: Luftwaffe

A400M, noszący znaki taktyczne 54+10, z 21 żołnierzami na pokładzie, wystartował 8 lipca z macierzystego lotniska w Wunstorf. Po locie non-stop, ok. 21:20 czasu lokalnego bezpiecznie wylądował w bazie lotniczej Szachid Mwaffak, położonej 80 km na wschód od Ammanu na pustyni w Jordanii.

Dotychczas jedynymi niemieckimi tankowcami były 3 Airbusy A310 MRTT. Certyfikacja A400M jako tankowca prowadzona jest od sierpnia 2018. LTG 62 jest jedyną jednostką Luftwaffe wyposażoną w samoloty tego typu. Obecnie w Wunstorf znajduje się 30 A400M, które były już używane do zadań transportowych i ewakuacji medycznej (Niemiecki A400M w Afganistanie , 2018-07-26).

Wszystkie seryjne A400M standardowo mają zabudowany układ nadzorujący przetaczanie paliwa, wzmocnienia struktury ładowni pozwalające na zamontowanie w niej dodatkowych zbiorników paliwa i bębna z przewodem elastycznym, podskrzydłowe węzły mocowania zasobników z przewodami elastycznymi oraz niezbędne elementy instalacji paliwowej w kadłubie i skrzydłach. Przekształcenie samolotu z konfiguracji transportowej w tankowiec ma zajmować około 2 h.

Do pobierania paliwa z A400M zostały dopuszczone niemieckie samoloty uderzeniowe Tornado i wielozadaniowe Eurofightery wojsk lotniczych Niemiec i Hiszpanii. Wkrótce dołączą do nich włoskie i brytyjskie Eurofightery. A400M może tankować dwa samoloty w tym samym czasie za pomocą przewodów elastycznych, umieszczonych w zasobnikach podskrzydłowych. Łącznie w ciągu godziny A400M może podać w ten sposób ok. 40 t nafty 10 samolotom. Niemcy są pierwszym krajem użytkującym A400M, posiadającym takie zdolności, który sprawdzi je w warunkach bojowych. Docelowo LTG 62 ma dysponować 10 zestawami umożliwiającymi przekształcenie A400M w tankowiec.

Na początku br. Airbus zakończył próby certyfikacyjne opcjonalnego zestawu służącego do podawania paliwa przez A400M. Składa się on dodatkowych zbiorników paliwa i bębna z przewodem elastycznym, zabudowanych w ładowni, dzięki czemu A400M może przetaczać naftę aż 3 statkom powietrznym jednocześnie (Nowe zdolności A400M, 2019-02-22).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.