Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

MQ-25A oblatany

Lotnictwo wojskowe, Przemysł lotniczy, Marynarka wojenna, 20 września 2019

Wczoraj, 19 września, na lotnisku MidAmerica St. Louis w Mascoutah w stanie Illinois, leżącym w pobliżu bazy US Air Force Scott, oblatano pierwszy prototyp (T1) bezzałogowego pokładowego tankowca Boeing MQ-25A Stingray. Samolot wykonał autonomiczne kołowanie i start, przebył wcześniej ustaloną trasę, a następnie lądował autonomicznie. W trakcie dwugodzinnego lotu sprawdzono działanie podstawowych zespołów i łączność z naziemną stacją kierowania.

Prototypowy bezzałogowy tankowiec MQ-25A Stingray ląduje po pierwszym locie / Zdjęcie: Boeing

Prototyp  T1 otrzymał w tym miesiącu eksperymentalny certyfikat zdatności do lotu Federalnej Administracji Lotniczej (FAA), potwierdzający, że spełnia stawiane przez nią wymagania agencji dotyczące bezpieczeństwa lotu. Dane zgromadzone podczas prób prototypowego MQ-25A mają umożliwić przyspieszenie oblotu 4 kolejnych bezzałogowców tego typu, które mają zostać dostarczone US Navy, na mocy kontraktu wartości 805 mln USD zawartego w sierpniu 2018. Badania mają potrwać 18 miesięcy. W ich trakcie Stingray ma wykonywać loty także z podkadłubowym zasobnikiem z przewodem elastycznym.

Głównym zadaniem MQ-25A ma być odciążenie samolotów wielozadaniowych F/A-18E/F Super Hornet, które często podają paliwo innym samolotom, niemającym ilości nafty wystarczającej na długie oczekiwanie na lądowanie na lotniskowcu. Według danych US Navy, Super Hornety służą jako tankowce podczas 20-30% lotów.

Pokładowy tankowiec ma umożliwić zwiększenie zasięgu podstawowych załogowych samolotów pokładowych US Navy, w tym F/A-18E/F, F-35C i EA-18G. Użycie trudnego do wykrycia bezzałogowca ma być bezpieczniejsze i bardziej efektywne niż konwencjonalnych tankowców, szczególnie w operacjach przeciwko krajom dysponującym silną obroną powietrzną. US Navy planuje nabycie 72 seryjnych MQ-25A za ok. 13 mld USD. Pierwsze Stingraye mają osiągnąć wstępną zdolność bojową w 2024, lub wcześniej, o ile próby zakończą się powodzeniem (Boeing dostarczy pokładowe tankowce, 2018-08-31).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.