Zamknij

Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Niezadowalające osiągi F-35C

Lotnictwo wojskowe, Marynarka wojenna, Strategia i polityka, 24 maja 2018

Najnowszy raport amerykańskiej Komisji Izby Reprezentantów  ds. Sił Zbrojnych zawiera niepokojące pytania, czy najnowszy wielozadaniowy pokładowy samolot bojowy US Navy i US Marine Corps – Lockheed Martin F-35C Lightning II – ma zdolności i osiągi umożliwiające mu skuteczne operowanie na polu bitwy. Według liczącego ponad 600 stron raportu, dotyczącego wydatków zbrojeniowych planowanych w 2019, jego podstawowym mankamentem jest zbyt mały zasięg z paliwem w zbiornikach wewnętrznych.

Podstawowym mankamentem F-35C jest zbyt mały zasięg z paliwem w zbiornikach wewnętrznych / Zdjęcie: US Navy

Wprowadzenie F-35C [do eksploatacji] znacznie polepszy zdolności stealth, ale do wykonywania ataków na cele priorytetowe może być konieczny większy zasięg F-35C, ponieważ lotniskowce, z których mają operować Lightningi II, mogą być zmuszone do oddalenia się od nieprzyjaciela, aby uniknąć pocisków rakietowych o coraz większym zasięgu – mówi raport.

ChRL mają już w arsenale zabójcę lotniskowców, przeciwokrętowy pocisk balistyczny DF-21D o zasięgu 1480 km, a także jego wersję rozwojową DF-26, zdolną do zwalczania celów na dystansie 3000-4000 km, wystarczającym do zniszczenia amerykańskich instalacji na wyspie Guam (Chiński bombowiec H-6N z pociskiem DF-21D, 2017-08-18). Z kolei Rosja dysponuje mającym zasięg ponad 2000 km pociskiem hieprsonicznym Ch-47M2 Kinżał, przenoszonym przez myśliwce MiG-31K (10 MiG-31K z Kinżałami w linii, 2018-05-06).

Amerykański pocisk manewrujący Tomahawk ma zasięg ponad 1850 km, a US Navy  spodziewa się wprowadzenia do służby wersji przeciwokrętowej w ciągu 4 lat. Biorąc pod uwagę chińskie i rosyjskie postępy w konstruowaniu pocisków przeciwokrętowych, oraz fakt, że F-35 mają pozostać w służbie przez 60 lat, można było założyć, że w tym czasie przeciwnicy będą w stanie utrzymać amerykańskie lotniskowce w odległości 1850 km  lub więcej od swojego terytorium – twierdzą krytycy projektu F-35.

Komisja nie postuluje zaprzestania zakupów F-35C, ale sugeruje nabycie nowych typów samolotów bojowych. Po wydaniu miliardów dolarów na F-35C, zanim pierwsze samoloty będą gotowe do służby, ustawodawcy już myślą o następnym samolocie pokładowym - powiedział były analityk US Navy Bryan Clark.

Dan Grazier z POGO dodał, że raport pokazuje, jak źle F-35 jest zaprojektowany, od samego początku. Kwestia pocisków przeciwokrętowych nie jest nowa. Złożoność F-35 przeciągnęła proces projektowania do prawie 20 lat, co oznacza, że nie nadążamy za pojawiającymi się zagrożeniami – podkreślił Grazie.

Plany Pentagonu zakładają zakup 273 F-35C dla US Navy i 67 F-35C dla USMC. US Navy zakupiła już 28 F-35C i zamówiła kolejnych 9 w roku podatkowym 2019. Jednak pierwsze z nich pojawią się na pokładach lotniskowców  w 2021 (F-35C będą stacjonować w Iwakuni, 2018-04-03).

Według najnowszych doniesień promień operacyjny F-35C z zapasem paliwa w zbiornikach wewnętrznych wynosi 1240 km. Oczywiście pobieranie paliwa z tankowców wydłuża czas misji, jednak jeżeli jest wykonywane w zasięgu działania nieprzyjacielskiego lotnictwa i obrony powietrznej naraża na niebezpieczeństwo własne samoloty.

Rzeczniczka US Navy por. Lauren Chatmas twierdzi, że takie ryzyko jest do zaakceptowania, ponieważ tankowanie odbywa się z dala od nieprzyjaciela. Ale Clark utrzymuje, że w tym przypadku myśliwce wroga wciąż mogą wykryć amerykańskie samoloty, nawet te mające własności stealth. Innym remedium na zbyt mały zasięg F-35C jest operowanie lotniskowców US Navy bliżej nieprzyjacielskiego terytorium lub wrogich okrętów i samolotów, jednak to zwiększa zagrożenie uszkodzenia lub zniszczenia lotniskowca (Początek modernizacji Super Hornetów US Navy, 2018-03-07, Super Hornet Block III, 2017-04-07).

Fakt, że ograniczony promień operacyjny F-35C pogarsza jego zdolności bojowe nie zyskał zbytniej uwagi opinii publicznej. W raporcie zwrócono się do Sekretarza Marynarki Wojennej, by przedstawił do stycznia 2019 sposoby rozwiązania tego problemu, z uwzględnieniem załogowych i bezzałogowych statków powietrznych, które wydłużą zasięg działania lotnictwa pokładowego w środowisku silnie nasyconym środkami OP. Pod uwagę brane jest m.in. opracowanie tankowca mającego własności stealth (co de facto już się dzieje, Lockheed Martin ujawnił projekt MQ-25, 2018-03-27), nowych silników lub uzbrojenia precyzyjnego o zwiększonym zasięgu.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.